napęd... i mniejsza przednia zębatka

Wymyśiłeś coś fajnego do Swojej VFR? To możesz się podzielić.
Awatar użytkownika
espresso
bywalec
bywalec
Posty: 29
Rejestracja: sob 04 cze 2011, 01:50
Imię: Robert
województwo: małopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków

napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: espresso » czw 23 cze 2011, 10:24

Hej,

Pewnie większość uzna że to banał, ale są też tacy, którzy nie kumają mechanicznej czaczy a trafiają na forum.
Dla nich też moja refleksja nt. napędu w VFR 800 VTEC ABS (rc46c).

Otóż tydzień temu wymieniłem napęd na DID hiperwzmocniony z zębatkami SUNTAR (zestaw może dla niektórych drogi - jednak wg. mnie warto).
Ponieważ VFRa jest trochę ciężkawa, toteż i moment obrotowy wydaje się nieco za mały, wiadomo że zawsze chce się więcej i więcej, ale... :D jest jak jest.
A zatem postanowiłem założyć przednią zębatkę z mniejszą ilością zębów, a dokładnie o 1 ząb mniej. Niby tylko jeden, a różnica jest ogromna.
Fizycznie moment się nie zmienił, ale za to zmieniła się krzywa przebiegu momentu :D co zresztą bardzo mnie cieszy.
Wrażenie jest takie, jakby było co najmniej 20 Nm więcej, a co najlepsze, że od "samego dołu". Nie wiem czemu producent nie zakłada "mniejszych" przednich zębatek?!
Zmiana zębatki w żaden sposób nie wpłynęła na zużycie paliwa, choć teraz moto więcej pali - bo jak już ciągnie to i ręka robi się cięższa, ale to oczywiście moja wina :?

Zatem jeśli ktoś jest przed wymianą zestawu napędowego, a brakuje mu momentu/mocy - polecam ww. rozwiązanie :D
/espresso

Awatar użytkownika
KolczyK
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4199
Rejestracja: pt 02 mar 2007, 23:20
Imię: Przemysław
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Trójmiasto, Rumia
Kontakt:

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: KolczyK » czw 23 cze 2011, 10:47

zmierz prędkość maksymalną, jestem ciekaw :) jak wpłynelo na maxa
VFR800FI '99 - była ze mną 35tyś km
VFR800FI '02 - obecna kochanka

UBEZPIECZENIA << www.kolczynscy.pl >>>

Awatar użytkownika
PETER
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4617
Rejestracja: czw 03 lip 2008, 22:22
Imię: PIOTR
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: PRUSZKÓW

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: PETER » czw 23 cze 2011, 11:07

kiedyś wkleiłem ale mogło zaginać dla tych co chcą pobawić sie z przełożeniami końcowymi:
http://www.gearingcommander.com/
"BO JA JESTEM NIESPOTYKANIE SPOKOINY CZŁOWIEK"

Awatar użytkownika
espresso
bywalec
bywalec
Posty: 29
Rejestracja: sob 04 cze 2011, 01:50
Imię: Robert
województwo: małopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: espresso » czw 23 cze 2011, 12:03

KolczyK pisze:zmierz prędkość maksymalną, jestem ciekaw :) jak wpłynelo na maxa
Vmax na pewno będzie mniejsza, ale to w przypadku tego moto nie jest jakiś wielki problem gdyż nie jest on dedykowany do wyścigów na torze.

Póki co nie bardzo mam gdzie sprawdzić Vmax, bo ostatnio służby mundurowe obdarzyły mnie 10 pkt karnymi :?, zatem muszę uważać
/espresso

Awatar użytkownika
ppamula
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3539
Rejestracja: czw 20 lip 2006, 08:12
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: ppamula » pt 24 cze 2011, 09:07

przeliczenie jest proste:
1 ząb zmniejszasz z 16 to masz o 1/16 wiekszy moment i o 1/16 mniejszą prędkośc maksymalną mierzoną GPSem,
czyli jakieś 6,5%.

oczywiście mówimy o memencie na kole bo moment silnika się nie zmieni.

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4209
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: emil » pt 24 cze 2011, 09:11

nie do końca koledzy... przede wszystkim na tej zębatce jest czujnik prędkości, więc pomiar licznikiem odpada :D

po drugie, na szóstce mało który sprzęt poniżej litra, potrafi dojść do odcięcia, za to zmniejszając zębatkę zdawczą o 1 ząbek, umożliwiasz silnikowi dojście do czerwonego ;) więc powinien osiągnąć większą prędkość niż na standardzie.

Sprawdź, napisz ;)

Awatar użytkownika
MC_Hammer
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2124
Rejestracja: wt 05 maja 2009, 23:22
Imię: Maciej
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pruszków

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: MC_Hammer » pt 24 cze 2011, 09:53

emil pisze:więc powinien osiągnąć większą prędkość niż na standardzie.
eminl z całym szacunkiem , ale zastanów się raz jeszcze nad tym stwierdzeniem :wink:

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4209
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: emil » pt 24 cze 2011, 13:19

Maciek, nagraj filmik proszę, jak na szóstce jedziesz vfrą do odcięcia :) na seryjnej 17-stce.

to nie jest R1, że odetnie na ostatnim biegu, no chyba że się mylę, dlatego czekam na film :)

Co ciekawe, taki zabieg powoduje podniesienie obrotów przy danej prędkości o zaledwie 200-300/min, ale daje rade, zrobiłem tak w TDM :mrgreen:

Awatar użytkownika
MC_Hammer
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2124
Rejestracja: wt 05 maja 2009, 23:22
Imię: Maciej
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pruszków

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: MC_Hammer » pt 24 cze 2011, 22:37

Nie ja oczywiście, bo ja to tylko przepisowo, ale Emilu na mojej obecnej CeBeRce na zmienionych zębatkach na 6 biegu doszedł "kolega" do odcinki a wskaźnik pokazał 2,8 :)

Ten sam "plac" ten sam kierownik tylko zębatki zmienione na seryjne i owszem więcej miejsca trzeba aby się rozpędzić ale przy 10k obr/min szafa znów pokazała 2,8 :)

Wniosek :
W pierwszej wersji jest wypiard, ale obroty kończą się przy prędkości około 2,50
W drugim przypadku, troszkę gorzej z przyśpieszeniem ale można szybciej :)

Oczywiście podkreślam, że to nie ja ale źródło baaaardzo pewne :biggrin

PS. Nie trzeba testować tych przełożeń na motungu, spróbuj na rowerze, ciekaw jestem jak szybko jesteś w stanie nogami pedałować hehe

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4209
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: emil » ndz 26 cze 2011, 14:29

hmmm nono, a jaką masz tą cbr?? :>

Awatar użytkownika
espresso
bywalec
bywalec
Posty: 29
Rejestracja: sob 04 cze 2011, 01:50
Imię: Robert
województwo: małopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: espresso » pn 27 cze 2011, 16:06

Odnośnie prędkości,
Vmax - jeszcze nie sprawdzona, natomiast od do 140 km/h - przekłamanie jest ok. 12% (v niższa na gpsie)
/espresso

Marecki800Fi
Posty: 19
Rejestracja: sob 02 lut 2008, 22:06
Imię: Marek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Sochaczew

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: Marecki800Fi » śr 27 lip 2011, 14:47

Prędkość maksymalna w moim przypadku spadła o 10 km - odczyt z licznika 240 wcześniej maksymalnie 250
obroty podskoczyły o +- 0,5 tysiąca
przy stałych prędkościach - z tego co pamiętam wczesniej przy 120 km/h miałem 5000 obr teraz przy tej samej prędkości jest jakieś 5500 obr.
oczywiście wzrosło spalanie - ale tu jest jeszcze kilka czynników.
znacznie większa frajda z jazdy
i tyle
ŚCISK

Awatar użytkownika
galki210
bywalec
bywalec
Posty: 40
Rejestracja: sob 12 mar 2011, 19:42
Imię: Jan
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: ZĄBKI

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: galki210 » pt 12 sie 2011, 10:49

a jaką konkretnie zębatkę trzeba zakupić ? Zestawy występują tylko z 16 ....

netto_88
bywalec
bywalec
Posty: 22
Rejestracja: wt 04 paź 2011, 15:03
Płeć: Mężczyzna

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: netto_88 » śr 05 paź 2011, 06:53

Chciałbym tylko wtrącić minus takiej zmiany ...

Mniejsza zębatka skraca żywotność łańcucha.

Może się ktoś domyśli dlaczego ?

Dlatego lepiej dołożyć ząb z przodu wiecej a pobawić się tyłem :) i tam dodać.

Awatar użytkownika
Art
klepacz
klepacz
Posty: 768
Rejestracja: sob 19 lip 2008, 10:06
Imię: Artur
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gdańsk

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

Post autor: Art » czw 01 mar 2012, 21:33

Jakiś czas juz minął ale może podziele się swoimi spostrzeżeniami:
-z mniejszą zębatka osiagałem licznikowe ...280 km/h...:)
- wkręcałem się na obroty ok 500 większe
- znacznie czuć szybkość przyspieszenia
na większej :
- spadło spalanie o ok ,05 l
- słabiej przyspiesza
- osiagam ok 250 licznikowe

Osobiście nie mam potrzeby śmigac tak szybko- więc pozostałem przy większej
pozdro
Beyond the Grabówek sky

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości