LEDY W OSWITLENIU

Wymyśiłeś coś fajnego do Swojej VFR? To możesz się podzielić.
Awatar użytkownika
dawidk1978
teksciarz
teksciarz
Posty: 183
Rejestracja: sob 11 lip 2009, 16:13
Imię: Dawid
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Będzin

LEDY W OSWITLENIU

Post autor: dawidk1978 » sob 30 paź 2010, 20:15

Witam
Koledzy, zamierzam wymienić wszystkie żarówki na LEDy, macie jakieś doświadczenie?
Chodzi o to żeby kierunki chodziły jak należy. Ma też super świecić :)
Pozdrawiam Dawid

Jarecki2102
pisarz
pisarz
Posty: 287
Rejestracja: czw 07 paź 2010, 09:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Jarecki2102 » sob 30 paź 2010, 22:33

Jak ma super świecić to raczej nie ledy.
Obecnie dostępne ledy najczęściej dostępne może i dosyć dobrze świecą jednak mają strasznie wąski kąt świecenia. Efektem czegoś takiego jest widoczna jedna świecąca kropka (dioda) i zero odblasku z odbłyśnika lampy.
Jeżeli chcemy żeby było widać coś z odblasku można zastosować ledy dyfuzyjne, które świecą równo z każdej strony, jednak zdecydowanie słabiej od typowych tak więc odpadają.
Obecnie są też dostępne ledy SMD 1W, 3W, 5W, 10W i chyba jeszcze większe jednak zastosowanie mocnych ledów wiąże się z zastosowaniem dodatkowo radiatorów, które jest ciężko schować w żarówce. Bez radiatora jedynie zobaczysz błyśnięcie.
Kolejnym problemem jest przykładowe tylne światło gdzie musisz odpowiednio dobrać opornikami jasność świecenia ( masz pozycję i stop z jednej żarówki)
Najlepszym rozwiązaniem, jeżeli chodzi o oświetlenie led jest zastosowanie akcesoryjnych kompletnych lamp wieloledowych. Same żarówki led to raczej zbędny wydatek poza tym z tego co wiem takie żarówki nie posiadają homologacji na Europę co też może być problematyczne.
Zapomniałem jeszcze o kierunkowskazach, które też wymagają zastosowania odpowiednich oporników, żeby nie mieć 1000 mignięć na minutę tylko przepisowe od 60-120 mignięć

I jeszcze jedno, żadne żarówki led, czy nawet całe akcesoryjne lampy led i tak prawdopodobnie nie będą tak dobrze świecić jak seryjne lampy, jednak jeśli chcesz próbować z żarówkami to podsyłam link:
http://allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=3164282

Awatar użytkownika
elco
klepacz
klepacz
Posty: 911
Rejestracja: sob 07 mar 2009, 21:49
Imię: Tomek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wałbrzych/Wrocław
Kontakt:

Post autor: elco » ndz 31 paź 2010, 01:48

Do tego co napisal kolega wyzej dodam troche swoich doswiadczen.
Stosowanie pojedynczych diod w inastalacji motocyklowej badz samochodowej wymaga zabezpieczenia dodatkowym rezystorem. Diody LED sa bardzo wrazliwe na napiecie przebicia, ktore w przypadku standardowych diod na 12 V wynosi o ile sie nie myle 13,7 V. Jak wiemy czasami to napiecie bywa wyzsze i szybko uszkadza taka diode.
Sposobem na maly kat swiecenia diod sa uklady optyczne. To dosc skomplikowane zagadnienie, ale na dobra sprawe przy mmniej znaczacym oswietleniu jak kierunkowskazy czy tylnia lampa mozna sobie cos wyciac i powyginac z polerowanej blachy.
Diody SMD sa czyms innym niz diody mocy, o ktorych mowa.
Ważnym parametrem diod LED, na ktory warto zwrocic uwage jest ich swiatlosc. Dobre diody to swiatlosc rzedu 3 kandeli.
"Wystarczy by dobry człowiek nie robił nic a zło zatriumfuje" E.Burke.

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4209
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Post autor: emil » ndz 31 paź 2010, 10:31

dobra dobra ;) w samochodowych 'stopach' też są zwykłe diody, a tam tez napięcie dochodzi do 14,5V i dają radę. Diody są łączone po 3 zazwyczaj, do tego rezystor, który służy właśnie jako radiator - za duże napięcie na nim odłożone powoduje jego grzanie. Fakt, że do LEDów potrzebny jest odpowiedni klosz, taki zwykły jak np u mnie - żeberkowany, tłumi światło diod, najlepiej jak szkło jest gładkie. Dobrze do tego powsadzać jakieś soczewki, ale jeśli nie, są LEDY tzw. Rocket - fajnie powycinane na kształt naostrzonego ołówka, kąt ich świecenia to ok. 120 stopni.

I coś, o czym już kiedyś pisałem, ale mały odzew był. Alternator daje napięcie przemienne, regler je tylko prostuje (pewnie dwupołówkowo), natomiast nie jest ono stabilizowane, co powoduje miganie diod przy niskich obrotach szczególnie, dlatego dobrze by było zaaplikować jakiś stabilizator napięcia do takiej lampy, tudzież do całości, oczywiście trzeba policzyć też jaką moc musi on przenosić i pod tym względem go dobrać, dobrze też zastosować na nim radiator.

Po co stosuje się diody? Żeby zyskać trochę mocy. Dlatego dobrze jest robić paczki po 3 diody z opornikiem w szeregu, a nie na każdą diodą osobny rezystor (bo może się okazać, że przy 30 diodach moc przez nie pobierana będzie większa niż moc pobierana przez fabryczne żarówki, a to się mija z celem). P=U*i; i - prąd w szeregu przez każdy element płynie ten sam, czyli licząc moc powiedzmy trzech diód i opornika, można ją zapisać P=(3*Udiody+Uopornika)*i , policzyć sobie, ile takich 'paczek' będzie w lampie, czyli dla 30 diod będzie ich 10; przyjmujemy prąd świecenia diody 0,02A, napięcie świecenia 2,5V, napięcie na instalacji 14V, czyli 14-3*2,5=6,5V wytwarza się na oporniku. P=(3*2,5+6,5)*0,02=0,28W - to moc pobierana przez jedną paczkę.
Gdyby na każdą diodę był osobny opornik, to wyglądało by to tak:
P=(Ud+Ur)*i=(2,5+11,5)*0,02=0,28W - na jedną tylko diodę, to na trzy daje 0,8W, wcześniej na trzy było potrzebne tyle, co tu na jedną ;) opornik za to musi być większy i będzie się bardziej grzał, kwestia zimnych lutów itp.

Pytanie, czy 30 diod wystarczy, żeby lampa była widoczna ;)? itd itp..

Też o tym myślałem, ale raczej o kierunkach. Dlaczego? Szybszy czas reakcji na przełącznik niż żarówka. I najlepiej wymienić przerywacz na elektroniczny, bo stosowanie opornika znowu mija się z celem czyli z zyskiem energii ;)

No i luty muszą być perfekcyjne ze względu na drgania i jakąś tam wilgotność otoczenia, bo lampa raczej hermetyczna nie jest ;)

pozdro

Awatar użytkownika
szatan
klepacz
klepacz
Posty: 979
Rejestracja: pn 18 wrz 2006, 20:02
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Amsterdam/Rzeszów
Kontakt:

Post autor: szatan » ndz 31 paź 2010, 11:07

Dodam że zastosowanie ledów w całym oswietleniu motocykla moze źle wpłynąc na regulator. Do kierunków jednak mozna smiało stosować Led-y.
Życie bez motocykla powoduje raka i choroby serca
Manual Honda VFR800 98-2001
http://rapidshare.com/files/236685669/Manual98-01.pdf

Miernik ładowania http://www.youtube.com/watch?v=IYjGraAk4es

Awatar użytkownika
Fankas
pisarz
pisarz
Posty: 329
Rejestracja: sob 31 lip 2010, 21:26
Imię: Fankas
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Fankas » ndz 31 paź 2010, 12:50

w poprzednim moto mialem lampe tylna diodowa z certyfikastem ... porazka... roznica miedzy postojowym a stopem byla bardzo niewileka(o minach i inych uzytkownikach drogi nie musze mowic) owszem gdy bylo juz ciemno to roznica byla zauwazalna ale za dnia dramat przez duze D... nie mowiac juz o tym ze podczas rozruchu jak spadalo napiecie na inst. to zaskakiwalo cos w rodzaju zabezpieczenia- lampa przestawala swiecic- trzeba bylo ja rozlaczyc i podlaczyc od nowa....

p.s mialem lampy na stale bo to jakis amerykaniec byl czy cos...
Like a true nature's child
We were born, born to be wild
We can climb so high
I never wanna die

Born to be wild

Jarecki2102
pisarz
pisarz
Posty: 287
Rejestracja: czw 07 paź 2010, 09:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Jarecki2102 » ndz 31 paź 2010, 21:47

Sorry ale nie jestem elektronikiem i moje opinie wynikają jedynie z autopsji i własnych prób z ledami.

"Diody są łączone po 3 zazwyczaj, do tego rezystor, który służy właśnie jako radiator"

Myślałem szczerze mówiąc o nieco innym radiatorze. Faktycznie rezystor podczas pracy potrafi się nagrzewać, jednak miałem na myśli kilku watowe ledy, które bez przymocowania do dodatkowego radiatora odprowadzającego ciepło po prostu się spalą i nie mówię tu o rezystorze.

"LEDY tzw. Rocket - fajnie powycinane na kształt naostrzonego ołówka, kąt ich świecenia to ok. 120 stopni."

Hm. Muszę się zainteresować tymi rocket. jeszcze ich nie widziałem i muszę zobaczyć jak to wygląda na żywca. Jednak kąt 120 stopni to i tak chyba za mało do zastosowania ze standardowym odblaskiem.
Próbowałem wprawdzie zrobić podświetlenie zegarów w mojej rc46 właśnie na ledach ale krótko mówiąc nie osiągnąłem zamierzanego efektu i powróciłem do oryginału
moje postępy wyglądały następująco:
Za pierwszym razem zastosowałem ledy kupione już z oprawkami takimi jak żarówki W3W i też ze stożkiem (tylko nie jak rocket wypukłym ale wklęsłym) koloru zielonego. Efektem było bardzo fajne podświetlenie cyfr cyferblatów na piękny żywy i zielony kolor. Wadą było niemalże całkowity brak widzenia wskazówek (niby oczywiste zielone światło na czerwone wskazówki - nie widać nic )
Następnie stwierdziłem, że zastosuję żółte bo białych nie było. ( na logikę żółty kolor podświetlenia powinien i wyostrzyć zielony i z czerwonych wskazówek zrobić w najgorszym wypadku pomarańczowe) niestety nie przewidziałem że żółte ledy świecą sporo słabiej efektem czego było widać czerwono pomarańczowe wskazówki i nic więcej.
Po tych póbach wróciłem do oryginału i jestem zadowolony.

Dzięki emil za zawarcie tych prostych wzorów i uświadomienie mnie w kwestii poboru prądu przez ledy - po prostu nigdy o tym wcześniej nie myślałem

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4209
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Post autor: emil » ndz 31 paź 2010, 22:29

spoko ;)

http://www.micros.pl/1118,optoelektroni ... cket-.html - tu są rockety, założyłem mojej małej w kufrze światło stop na takich - mimo że składa się chyba z 6 czy 8 diod, świeci lepiej jak moje z ok 12 zwykłych (chodzi mi o kształt).

z licznikiem będziesz miał kupę, ja wsadziłem białe tak jak mówisz, ale z tego co pamiętam chyba wypukłe, wklęsłe dawały światło dookoła, a w liczniku są te tzw. światłowody i to na nie musi właśnie padać światło, żeby cokolwiek było widać. Do tego sam środek wskazówki też musi być podświetlany, no i szkło cyferblatu jest zielone bodajże, czyli dla niektórych barw działa jak filtr (na niebieskich widziałem tylko cyfry, a na czerwonych same wskazówki i skrajne położenie wskaźników - czyli czerwone tło). Na białych widać podobnie jak na żarówkach, troche może taki bardziej trupi kolor, blady, ale widać wszystko i przynajmniej wiem, że nie będę musiał znowu rozbierać czachy, bo sie jakaś głupia żarówka pod zegarkiem spali.

Wiem o co Ci chodziło z radiatorem, napisałem tak w sensie stosowania opornika ;) zauważ też, że dioda ma swój praktycznie stały pobór mocy, nadmiar zawsze odkłada się na oporniku, dlatego warto go stosować nawet, gdy diody wyliczy się na styk w stosunku do zasilania (np 4 diody białe w szeregu bez problemu działają przy napięciu w instalacji motocykla, bez stosowania rezystora ;) tylko trochę się grzeją - za duży prąd i spadek napięcia na każdej, ale nie przepalają się).

Nie wiem, czy 120 stopni to mały kąt? Skoro lampę masz z tyłu to ma być widoczna z tyłu, nie z boku, a 120 stopni to jednak trochę w bok widać, zawsze możesz też diody rozłożyć po łuku tak, żeby na boki więcej światła padało, i problem z głowy. No i kwestia przepuszczalności światła hmmm.. w uproszczeniu monochromatycznego przez klosz lampy.

pozdro

Jarecki2102
pisarz
pisarz
Posty: 287
Rejestracja: czw 07 paź 2010, 09:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Jarecki2102 » pn 01 lis 2010, 07:21

Faktycznie zastosowanie tych ledów rocket może być rozwiązaniem wielu problemów przy zwykłych ledach. Kąt świecenia 120 stopni faktycznie jest wystarczający żeby być widocznym właściwie i z tyłu i z każdego boku, jednak musimy wstawić sporo tych ledów żeby efekt końcowy nas satysfakcjonował. O świetle z odblasku lampy to możemy zapomnieć. mam na myśli, że przykładowo pięcioma ledami nie rozświetlimy całej powieżchni lampy.

A teraz moje pytanie: Jak skutecznie rozwiązać sprawę różnicy światłości między pozycjami a stopem nie stosując oddzielnych ledów do świateł stopu, tak żeby pozycje były widoczne (nawet w słoneczny dzień) a stop zdecydowanie mocniejszy ???

Co do podświetlenia zegarów to moim zadaniem najefektowniejsze było by zastosowanie całych świecących tarcz indiglo i mocnych czerwonych ledów w miejsca seryjnych żarówek do podświetlenia wskazówek. Tarcze indiglo na wzór ze skanu robi firma moman
http://www.moman.pl/
Ostatnio zmieniony pn 01 lis 2010, 07:34 przez Jarecki2102, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
dawidk1978
teksciarz
teksciarz
Posty: 183
Rejestracja: sob 11 lip 2009, 16:13
Imię: Dawid
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Będzin

Post autor: dawidk1978 » pn 01 lis 2010, 07:31

Witam
Panowie, dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi, po lekturze diodom mówię nie..
Pozdrawiam Dawid

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4209
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Post autor: emil » pn 01 lis 2010, 09:21

tak jak pisał Elco, najlepszym rozwiązaniem do diód są układy optyczne - mini soczewki, które odpowiednio wzmacniają i rozpraszają światło..

Co do Twojego podziału pozycja-stop Jarecki, robi się to tak, że daje sie mniejsze oporniki w paczkach, przez co przy tych 13V diody świeca trochę mocniej niż powinny, i albo na całą lampę daje sie jeden większy opornik, albo do paczki dodatkowy, do którego jest podłączony przewód od pozycyjnych. Czyli na pozycyjnych płynie mniejszy prąd przez diody, świecą słabiej. Najlepiej znać parametry diód, i obliczyć ten rezystor tak, by na pozycyjnych prąd i napięcie na diodzie miały wartości MIN z tabeli, a przy stopie MAX lub delikatnie troszkę więcej (stop nie świeci ciągle).

Te tarcze co podajesz nic nie dadzą, bo szkło zegarów jest zielone jak pisałem, i wygasza niebieski oraz czerwony kolor, musiałbyś porobić więcej punktów światła, ale to potem nieładnie wygląda, chyba że czegoś w tym linku nie kumam ;)

pozdro

Jarecki2102
pisarz
pisarz
Posty: 287
Rejestracja: czw 07 paź 2010, 09:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Jarecki2102 » pn 01 lis 2010, 12:09

Myślę jednak, że dają. Wiąże się to jednak ze zmianą kolou podświetlenia zegarów i usunięcie od spodu tarczy zielonej farby nadającej kolor podświetleniu. Te tarcze same świecą a podświetlenie wtedy potrzebne tylko do wskazówek. Sporo zabawy ale da się. Na tej stronce momana nawet jest pokazane krok po kroku, tyle że z zegarami od mercedesa vito, który też ma seryjnie zielone podświetlenie.
http://www.moman.pl/index.php?a=t&id=10
Ja raczej w to bawić się nie będę ale możliwość jest.

Awatar użytkownika
elco
klepacz
klepacz
Posty: 911
Rejestracja: sob 07 mar 2009, 21:49
Imię: Tomek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wałbrzych/Wrocław
Kontakt:

Post autor: elco » pn 01 lis 2010, 19:44

emil pisze:tak jak pisał Elco, najlepszym rozwiązaniem do diód są układy optyczne - mini soczewki, które odpowiednio wzmacniają i rozpraszają światło..
Nawet nie chodzi o soczewki, ale o odblysniki odpowiednio zalamujace i odbijajce swiatlo. Uklady, ktorym warto sie przyjrzec stosowane sa np. w nowym Audi A4, w tylnej lampie Mitsubishi Outlandera, w Lancii Delta czy Mazdie 6 lub 3. Widac tam, ze praktycznie kazda dioda z osobna potrzebuje wlasnego, dosc skomplikowanego optycznie ukladu.
"Wystarczy by dobry człowiek nie robił nic a zło zatriumfuje" E.Burke.

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4209
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Post autor: emil » pn 01 lis 2010, 19:52

to lepiej kupić dodatkowe światło stopu na ledach w markecie za 29,99zł, pociąć klosz (bo zazwyczaj są soczewki nad diodami) to pomontować coś z tego, te diody nawet w miare świecą, są już popaczkowane po 3, więc płytkę z nimi też można po swojemu przerobić - mniej dupienia, a efekt w miarę ;)

Jarecki2102
pisarz
pisarz
Posty: 287
Rejestracja: czw 07 paź 2010, 09:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Jarecki2102 » pn 01 lis 2010, 20:15

Też myślę, że teoretycznie lepiej zaadaptować te marketowe stopy mając jednak świadomość, że raczej zniszczymy naszą lampę nie mając pewności co do efektu finalnego (szczelności, trwałości, solidności itp.)

Tak więc jeszcze raz nie polecam, za to polecam się poważnie zastanowić przed podjęciem takiej decyzji.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 56 gości