Strona 1 z 5

Zakres regulatora napięcia

: ndz 23 maja 2010, 07:55
autor: MCHN
Czołg!

Przeczytałem jakiś czas temu wszystkie posty na temat ładowania i w jednym z postów ołners pisze, że napięcie ładowania nie może byc niższe niż 14 V. Tymczasem manual podaje: Napięcie ładowania regulatora napięcia: 13,5 - 16,0 V / 5000 obr./min.
Mierzyłem u siebie napięcie ładowania i wyniki pomiarów mam następujące:
- na wolnych obrotach przy włączonych światłach: 14,5 V
- 5000 obr./min. przy włączonych światłach: 13,6 V.

Czy dobrze myślę, że regulator działa prawidłowo? W sumie powinien działac w ten sposób, że po dodaniu gazu napięcie spada o ok. 1V.

Po przeczytaniu takiej ilości postów już nie jestem prewien czy regler u mnie działa prawidłowo?

: ndz 23 maja 2010, 11:19
autor: elco
Dziala prawidlowo. Napiecia ponizej 13V, a wlasciwie 12V pod obciazeniem czy tez po dodaniu gazu sa powodem do niepokoju.

: ndz 23 maja 2010, 11:44
autor: MCHN
Dzięki za rozwianie wątpliwości, co do ładowania.

Generalnie objaw mam taki w mojej VFR, że odpala normalnie, po kilku sekundach praktycznie zamykam ssanie, chodzi na wolnych obrotach do załączenia wentylatora. Jak pochodzi 10-15 min. na gorącym silniku, to obroty spadają i gaśnie. Pali tylko na ssaniu z oporami. Po ostygnięciu odpala normalnie.
Ładowanie jest, czyli alternator i regulator napięcia sprawne. Skoro odpala i chodzi, to moduł zapłonowy też odpada (chociaż w jednym temacie na forum był podobny przypadek do mojego i tam pomogła wymiana modułu zapł.).

Myślę, że to wina akumulatora. Naładowałem go do 13,3 V (w pełni naładowany powinien miec 13,5 V), odpaliłem motor, po 15 min. chodzenia na wolnych obrotach wyłączyłem i zmierzyłem napięcie na akumulatorze. Wyszło 12,8 - czyli akumulator mimo ładowania nie trzyma już napięcia. Poza tym aku był ciepły, a nie powinien.
Na początku czerwca kupię akumulator (CBTX 12-BS powienien byc) i mam nadzieję, że problem będzie rozwiązany.
Jak nie to już tylko regler zostanie.
A może wyłącza się silnik po dłuższym chodzeniu na gorąco, bo kiedy stoi nie ma dobrego chłodzenia silnika oraz reglera i jest to zabezpieczenie przeciw przegrzaniu.
Opcji jest kilka ale ta z wymianą akumulatora chyba najbardziej prawdopodobna.

Ciekawe jest to, że akumulator w mojej VFR ma naklejki po japońsku i znaczek Hondy. Czyżby aku 15-letnie? Wygląda jak oryginał montowany w fabryce, ha.

Pozdrawiam.

: ndz 23 maja 2010, 16:27
autor: marmot
Kolego MCHN nie trzymaj motocykla zapalonego na wolnych obrotach tylko się trochę przejedź w małą trasę i wtedy pomierz aku.

: pn 24 maja 2010, 18:20
autor: szatan
MCHN pisze: Myślę, że to wina akumulatora. Naładowałem go do 13,3 V (w pełni naładowany powinien miec 13,5 V), odpaliłem motor, po 15 min. chodzenia na wolnych obrotach wyłączyłem i zmierzyłem napięcie na akumulatorze. Wyszło 12,8 - czyli akumulator mimo ładowania nie trzyma już napięcia.

Pozdrawiam.
Po pierwsze to prawidłowo naładowany aku powinien mieć wiecej jak 12,5 a nie 13,5 .
Po drugie napiecie aku mierzy sie conajmniej godzine po wylaczeniu silnika / odłączenia od prostownika
Po Trzecie ładowanie ponizej 13,8 V zasiarcza akumulator i powoduje spadek jego pojemnosci i szybka smierc.

: pn 24 maja 2010, 19:10
autor: emil
u mnie przy zabitym akumulatorze były problemy z odpalaniem po dwudniowym postoju na dworze.
druga sprawa - ładowanie na światłach przy niskich obrotach pokazywało 13,4V, na drogowych 13,2V, a jak do tego zapiąłem manetki to 13,1 :D
zmieniłem aku, teraz jest cały czas 14,3-14,5 bez względu na obroty i obciążenie.
pomierz napięcie na aku w momencie rozruchu, jak spadnie do 10,5V to masz je do wymiany.
pozdro

: śr 26 maja 2010, 12:28
autor: MCHN
Gdyby mój akumulator miał 3 lata, nawet 5, to możnaby się bawic w sprawdzanie spadku napięcia pod obciążeniem. Ale on wygląda jakby był jeszcze w fabryce zamontowany. Poza tym akumulator się grzeje w trakcie pracy silnika i ładowania, a nie powinien. Na pewno jest zasiarczony, a to, że się grzeje świadczy o tym, że może miec aku wewnątrz zwarcie. Także wnioskuję, że to wina akumulatora.
Szatan, na aku jest naklejka fabryczna, na której jest napisane, że w pełni naładowany akumulator powinien miec 13,5 V, a jeśli napięcie spadnie poniżej 12,4, to wymagane jest naładowanie.

Pozdrawiam.

: śr 26 maja 2010, 16:27
autor: emil
po 1. kolego, aku nawet roczne moze byc do .j.b.n., przerabiałem to miesiąc temu w hornecie mojej kobiety.
po 2. to że się grzeje, oznacza że się ładuje (nadmierne grzanie to uszkodzony aku), jakby sie nie grzał to tez by oznaczało że nie przyjmuje energii z altka, więc wymiana gwarantowana.

kolejna sprawa jest taka, aku masz w takim miejscu, że sie bedzie grzało od tylnich cylindrów i na to raczej nic nie poradzisz, chyba że poowijasz w koce termiczne :D.

jesli sam juz stwierdziłeś, że wygląda na starucha, to wymiana mu nie zaszkodzi.

kupując nowe aku zalewane, po zalaniu zaraz ma 12,6V-12,8V, więc nie wiem skad sie tam wzielo 13,5 bo to nie samochód.

pozdro

: sob 17 lip 2010, 17:36
autor: Jaras83
To ja sie przykleje ze swoim;)
ktos u mnie wczesniej wymienial regulator i nie mam kostki tylko przewody z konektorkami (w izolacji;) problem polega na tym ze nie wiem ,w ktorym miejscu w reglerze jest plus, a gdzie minus..patrzac na regler przykrecony do ramy plus jest u gory czy na dole? :biggrin
z gory dzieki :biggrin

: sob 17 lip 2010, 17:58
autor: Arnold
Wrzucam foty mojego oryginalnego reglera i daję link do strony p. Sławka. Może to Ci pomoże.
www.motowarsztat.com.pl

: sob 17 lip 2010, 18:07
autor: Jaras83
dzieki :biggrin ale zapomnialem dopisac ze to rc 36 II;) ja mam w jednej kostce przewody od alteka oraz tylko jeden + i jeden - ...taka zwykla pieciopinowa kostka :grin:
ale raz jeszcze dzieki za szybka odpowiedz:)

: sob 17 lip 2010, 18:41
autor: Arnold
Jeśli masz miernik to mozesz sprawdzić jesze tak: Ustawić pomiar na prąd przemienny i 'minusowy' przewód z miernika dać na masę a 'plusowym' szukać przewodów wychodzących z alternatora. Na 3 kablach powinno pojawić się napięcie, na dwóch od prądu stałego miernik nic nie pokaże. Więc w tym momencie wiesz które to kable od wyprosotwanego prądu (dla ścisłości to te które nie pokażą napięcia). I teraz przestawiasz sobie miernik na prąd stały, dalej 'minusowy' przewód z miernika masz na masie a drugim sprawdzasz który to plus. Na plusie pokaże Ci napięcie a na minusie nie. Tyle. Mam nadzieję że w miarę prosto to wytłumaczyłem.

: sob 17 lip 2010, 19:00
autor: Jaras83
no tylko ja wiem ktory przewod jest masowy ,a ktory plus tylko nie wiem gdzie je "wetkać" w regler;)

: sob 17 lip 2010, 19:12
autor: Arnold
Jak umiesz to wrzuć fotę albo chociaż w Paincie rysunek zrób. Coś pokombinujemy. Nie ma że się nie da. :P

: sob 17 lip 2010, 19:24
autor: Jaras83
szybki rysunek w paincie:) ktory z dwoch zaznaczonych <?> pinow jest plusem? a ktory minusem? :biggrin
taki elektryczny quiz :mrgreen:

[ Dodano: 2010-07-17, 19:26 ]
jeszcze raz;d