Strona 1 z 2

Opór przewodów instalacji

: śr 12 lut 2014, 22:59
autor: emil
Koledzy - miałem ostatnio problem z włączeniem wiatraka.. w xx na wtrysku załącza go przekaźnik, który podaje na niego masę po tym, jak dostaje sygnał z ecu.
Masa jest tak rozwiązana, jak w vtecu - jedna kostka pod bakiem i cały tył instalacji - światła, przekaźnik zasilający wiatrak i przekaźnik wyłączający zapłon w razie wywrotki są do ramy dołączone poprzez kostkę, przewodem o przekroju ok 0,5mm2, gdzie musi on oddać prąd o wartości ok 12A - paranoja - wystarczy że to połaczenie na kostce padnie i jesteśmy w dupie.

Do tego już doszedłem i poprawiłem fabrykę, dając zworę do ramy również po drugiej stronie kostki. Efekt taki, że w momencie właczenia wiatraka nie spadają obroty i nie przygasają światła - dałem przewód ok 2,5mm2, więc sporo grubszy (niebieska kreska).
Schowek01.jpg
Ale jest jeszcze jedna rzecz, która mnie zastanawia.. Mierzyłem omomierzem opór tego przewodu masowego, zaczynając od minusa na aku a kończąc na minusie pod przekaźnikiem. I teraz tak:
- na wyłączonym zapłonie opór 0
- na włączonym zapłonie opór 0
- wciskam czerwony knefel, działa wtrysk - opór skacze od 20 do 40 Ohm, po czym spada i już się utrzymuje w zakresie trochę powyżej 0.

Zanim dołożyłem mostek to pomiar wskazywał nawet do 120 Ohm przy skoku :roll: i spadał do wartości ok 50 Ohm.

Pomiar od minusa aku do prawie końca instalacji, czyli ścieżka prądu:
- aku - silnik - rama - kostka łącząca - przekaźnik.

Co ciekawe, pomiar od przekaźnika do ramy był ok i nie było skoku.

Wydaje mi się, że problemem jest styk silnika z ramą - może gdzieś jest rdza na tulejach, nie wiem. Albo przewód masowy uwalony - a nie wygląda na taki.
Jutro pomierzę opór samego przewodu przy zapłonie, ale wydaje mi się, że będzie trzeba do silnika takim samym kablem dopiąć ramę, jak jest dopięte aku.

Żadnych innych problemów nie mam, tylko raz mi się nie włączył wiatrak i to mnie wkurzyło, że tak powiem, działam więc profilaktycznie, a że honda ma zajebiste patenty i problemy z kablami, to wolę już działać, niż czekać na reglery i inne cuda. Ciekawe, czy vfr też tak ma? Może ten sam problem występuje? Ktoś się spotkał z takim pomiarem? Dobrze kombinuję z tą masą silnik/rama albo minus aku/silnik?

Pozdro

Re: Opór przewodów instalacji

: czw 13 lut 2014, 20:12
autor: Arnold
Nikt nie odpowiada to ja się wypowiem. :D
Mi się zdaje, że wskazuje Ci jakiś tam opór dlatego że po "pstryknięciu" czerwonego przycisku na manetce pojawia się prąd w kablu który dołożyłeś, a jak wiemy miernik mierzy opór przepuszczając jakiś tam malutki prąd więc dodatkowy może go mylić. Albo po włączeniu czerwonego pstryczka prąd z miernika "ucieka" gdzieś w instalację. Więc tak de facto pomiar jest prawidłowy dla pierwszych dwóch metod ale na trzeciej pojawiają się dodatkowe ujścia prądu i to zaburza pomiar.

Re: Opór przewodów instalacji

: czw 13 lut 2014, 21:55
autor: emil
raczej nie Arni. Dołożyłem plecionkę z minusa aku prosto na ramę i teraz jest ok, tzn po włączeniu zasilania pokazuje ok 1,5 Ohm. Wydaje mi się, że może być walnięty oryginalny kabel masujący, dokręcony do korpusu silnika, stąd przy poborze prądu traci swoje parametry. Będę musiał to ogarnąć :)

Re: Opór przewodów instalacji

: czw 13 lut 2014, 23:17
autor: Fakir
Opór mierzysz zawsze po odłączeniu zasilania, oraz jeśli mierzysz opór na danym przewodzie to musisz go "wyciąć" z instalacji, tak aby nie miał kontaktu z instalacją bo wynik pomiaru może być zafałszowany.
Podstawy z pomiarów obwodów się kłaniają :bye

Re: Opór przewodów instalacji

: czw 13 lut 2014, 23:51
autor: Marsel
Emil, w które miejsce dałeś minusa z aku na ramę ? Pytam bo rozebrałem Xa i może skorzystam z Twojego patentu jesli to ma w czymś pomóc

Re: Opór przewodów instalacji

: pt 14 lut 2014, 12:39
autor: emil
wykasowało mi posta...

Fakir - nie do końca - nie da się pomierzyć pod obciążeniem głównego przewodu masy gdy się go wyciągnie.. Zgodzę się, że przepływ prądu w obwodzie bądź inne zakłócenia w.cz. wpłyną na wyniki pomiarów, ale nie powinny w takim zakresie.. Wyniki od 0,5 do 120 Ohm wskazują, że pod obciążeniem coś przestaje przewodzić. Gdyby tak nie było, po dołożeniu dodatkowej masy do ramy pomiar byłby taki sam, a nie jest bo mieści się w zakresie 0,5 do 1,5 Ohm. Czyli stukrotnie mniej.

Marsel - dołożyłem plecionkę masową z cinkiego od minusa aku do punktu zbiorczego masy po lewej stronie baku przy śrubach mocujących.

Efekt?
1.Na zasilaniu wiatraka mam teraz pełne zasilanie, bez spadku o prawie 0,7V - czyli poprawa.
2.Przy włączaniu wiatraka nie spadają obroty ani nie przygasają światła - poprawa
3.Na ssaniu automatycznym chodzi równiej - pewnie cewki lepiej pracują - poprawa.

To jednak nie zmienia faktu, że jakaś przyczyna zmiany przewodności dalej jest. Rozmawiałem z kuzynem, który jest mechanikiem w toyocie - główny przewód masy. Choć nie wygląda, może być utleniony (prąd płynie powierzchnią), a tlenki nie przewodzą. Silnik też siedzi w ramie, amelinium, ale skręcone są stalowymi śrubami na tulejach, połączenia też mogą się utleniać. Jak nie ma dobrej masy to robią się jaja z instalacją, błędy kompa, problem z ładowaniem, choinka itp - a honda z tego m.in. słynie - może więc warto się przyjrzeć i wymienić rzeczony kabel?

Teraz mam jedną masę z aku na silnik i z aku na ramę. Efekt jak powyżej. Jeszcze poszukam i zmienię ten przewód :) ale póki co jestem zadowolony, bo widzę efekt poszukiwań i dociekań :)

Re: Opór przewodów instalacji

: pt 14 lut 2014, 13:01
autor: Marsel
Będę bawił się z X-em w sobotę to zerknę na to i skorzystam z Twojego doświadczenia, dzięki za wskazówkę :bye
Będzie miało znaczenie jakieś jeśli zastosuje np linkę 2,5 kwadrat zamiast plecionki ?

Re: Opór przewodów instalacji

: pt 14 lut 2014, 13:43
autor: emil
Oczywiście.
Zobacz sobie na przekrój przewodu masowego z aku do silnika i podobny zastosuj.

Re: Opór przewodów instalacji

: pt 14 lut 2014, 13:46
autor: Marsel
Ok, jasne

Re: Opór przewodów instalacji

: pt 14 lut 2014, 13:53
autor: emil
http://allegro.pl/przewod-plecionka-mas ... 95954.html

coś takiego, na długość byłoby ok, ale trzeba by zrobić otulinę no i średnica otworów 6mm. Jeszcze trzeba jakoś dojść do śruby na silniku..

Re: Opór przewodów instalacji

: pt 14 lut 2014, 14:07
autor: Marsel
Zrobię małe rodeo po sklepach dzisiaj i sprawdzę, co uda się dostać.

Re: Opór przewodów instalacji

: pt 14 lut 2014, 16:49
autor: smukly
Myślę że taki przewód w zupełności wystarczy. Trzeba tylko zarobic końcówki. Ja oprócz zaciskania zawsze lutowałem przewody do końcówek. Miałem wtedy pewność uzyskanego połączenia :wink:

http://allegro.pl/lgy-1x6-przewod-linka ... 89283.html

Re: Opór przewodów instalacji

: pt 14 lut 2014, 17:26
autor: emil
Smukly, przewód ma prawie 6mm średnicy, więc jego przekrój to pi r kwadrat, czyli 3*3*3,14=28mm2 ;) to coś jest zdecydowanie za cienkie ;) pamiętaj, że on zamyka wszystkie obwody razem z rozrusznikiem..

mi może kumpel zrobi takie kable razem z zakutymi końcówkami, muszę tylko pomierzyć ile tego trza.

Re: Opór przewodów instalacji

: pt 14 lut 2014, 17:34
autor: firemanek1972
[quote="emil"]Smukly, przewód ma prawie 6mm średnicy, więc jego przekrój to pi r kwadrat, czyli 3*3*3,14=28mm2 ;) to coś jest zdecydowanie za cienkie ;) pamiętaj, że on zamyka wszystkie obwody razem z rozrusznikiem..

Fabryczne nie mają większego przekroju niż 6mm, a jest to przewód stosowany w instalacjach zasilających, mnie się też zdawało że zda egzamin jako dodatkowa masa. :wink:

Re: Opór przewodów instalacji

: pt 14 lut 2014, 18:01
autor: Marsel
Emil miejsce na ramie to to pod zbiornikiem przy lewej śrubie którą przykrecony jest zbiornik paliwa. Dobrze rozumiem ?