Opór przewodów instalacji

Macie problem z elektryką VFR? Zapraszam tutaj
Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4215
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Opór przewodów instalacji

Post autor: emil » śr 12 lut 2014, 22:59

Koledzy - miałem ostatnio problem z włączeniem wiatraka.. w xx na wtrysku załącza go przekaźnik, który podaje na niego masę po tym, jak dostaje sygnał z ecu.
Masa jest tak rozwiązana, jak w vtecu - jedna kostka pod bakiem i cały tył instalacji - światła, przekaźnik zasilający wiatrak i przekaźnik wyłączający zapłon w razie wywrotki są do ramy dołączone poprzez kostkę, przewodem o przekroju ok 0,5mm2, gdzie musi on oddać prąd o wartości ok 12A - paranoja - wystarczy że to połaczenie na kostce padnie i jesteśmy w dupie.

Do tego już doszedłem i poprawiłem fabrykę, dając zworę do ramy również po drugiej stronie kostki. Efekt taki, że w momencie właczenia wiatraka nie spadają obroty i nie przygasają światła - dałem przewód ok 2,5mm2, więc sporo grubszy (niebieska kreska).
Schowek01.jpg
Ale jest jeszcze jedna rzecz, która mnie zastanawia.. Mierzyłem omomierzem opór tego przewodu masowego, zaczynając od minusa na aku a kończąc na minusie pod przekaźnikiem. I teraz tak:
- na wyłączonym zapłonie opór 0
- na włączonym zapłonie opór 0
- wciskam czerwony knefel, działa wtrysk - opór skacze od 20 do 40 Ohm, po czym spada i już się utrzymuje w zakresie trochę powyżej 0.

Zanim dołożyłem mostek to pomiar wskazywał nawet do 120 Ohm przy skoku :roll: i spadał do wartości ok 50 Ohm.

Pomiar od minusa aku do prawie końca instalacji, czyli ścieżka prądu:
- aku - silnik - rama - kostka łącząca - przekaźnik.

Co ciekawe, pomiar od przekaźnika do ramy był ok i nie było skoku.

Wydaje mi się, że problemem jest styk silnika z ramą - może gdzieś jest rdza na tulejach, nie wiem. Albo przewód masowy uwalony - a nie wygląda na taki.
Jutro pomierzę opór samego przewodu przy zapłonie, ale wydaje mi się, że będzie trzeba do silnika takim samym kablem dopiąć ramę, jak jest dopięte aku.

Żadnych innych problemów nie mam, tylko raz mi się nie włączył wiatrak i to mnie wkurzyło, że tak powiem, działam więc profilaktycznie, a że honda ma zajebiste patenty i problemy z kablami, to wolę już działać, niż czekać na reglery i inne cuda. Ciekawe, czy vfr też tak ma? Może ten sam problem występuje? Ktoś się spotkał z takim pomiarem? Dobrze kombinuję z tą masą silnik/rama albo minus aku/silnik?

Pozdro
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Arnold
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2424
Rejestracja: pt 29 sty 2010, 21:56
Imię: Arnold
województwo: opolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Opór przewodów instalacji

Post autor: Arnold » czw 13 lut 2014, 20:12

Nikt nie odpowiada to ja się wypowiem. :D
Mi się zdaje, że wskazuje Ci jakiś tam opór dlatego że po "pstryknięciu" czerwonego przycisku na manetce pojawia się prąd w kablu który dołożyłeś, a jak wiemy miernik mierzy opór przepuszczając jakiś tam malutki prąd więc dodatkowy może go mylić. Albo po włączeniu czerwonego pstryczka prąd z miernika "ucieka" gdzieś w instalację. Więc tak de facto pomiar jest prawidłowy dla pierwszych dwóch metod ale na trzeciej pojawiają się dodatkowe ujścia prądu i to zaburza pomiar.
Obrazek

Jak głupio pieprzę, to wybaczcie mi, ale jestem po kilku głębszych. :szczerbaty

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4215
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Re: Opór przewodów instalacji

Post autor: emil » czw 13 lut 2014, 21:55

raczej nie Arni. Dołożyłem plecionkę z minusa aku prosto na ramę i teraz jest ok, tzn po włączeniu zasilania pokazuje ok 1,5 Ohm. Wydaje mi się, że może być walnięty oryginalny kabel masujący, dokręcony do korpusu silnika, stąd przy poborze prądu traci swoje parametry. Będę musiał to ogarnąć :)

Awatar użytkownika
Fakir
klepacz
klepacz
Posty: 1105
Rejestracja: śr 02 lut 2011, 18:51
Imię: Krzysztof
województwo: wielkopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Poznań

Re: Opór przewodów instalacji

Post autor: Fakir » czw 13 lut 2014, 23:17

Opór mierzysz zawsze po odłączeniu zasilania, oraz jeśli mierzysz opór na danym przewodzie to musisz go "wyciąć" z instalacji, tak aby nie miał kontaktu z instalacją bo wynik pomiaru może być zafałszowany.
Podstawy z pomiarów obwodów się kłaniają :bye
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré

Awatar użytkownika
Marsel
pisarz
pisarz
Posty: 418
Rejestracja: sob 23 cze 2012, 14:51
Imię: Marceli
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pabianice, łódzkie

Re: Opór przewodów instalacji

Post autor: Marsel » czw 13 lut 2014, 23:51

Emil, w które miejsce dałeś minusa z aku na ramę ? Pytam bo rozebrałem Xa i może skorzystam z Twojego patentu jesli to ma w czymś pomóc
Żyć szybko, umrzeć późno ...
http://babelkowy-swiat.pl/

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4215
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Re: Opór przewodów instalacji

Post autor: emil » pt 14 lut 2014, 12:39

wykasowało mi posta...

Fakir - nie do końca - nie da się pomierzyć pod obciążeniem głównego przewodu masy gdy się go wyciągnie.. Zgodzę się, że przepływ prądu w obwodzie bądź inne zakłócenia w.cz. wpłyną na wyniki pomiarów, ale nie powinny w takim zakresie.. Wyniki od 0,5 do 120 Ohm wskazują, że pod obciążeniem coś przestaje przewodzić. Gdyby tak nie było, po dołożeniu dodatkowej masy do ramy pomiar byłby taki sam, a nie jest bo mieści się w zakresie 0,5 do 1,5 Ohm. Czyli stukrotnie mniej.

Marsel - dołożyłem plecionkę masową z cinkiego od minusa aku do punktu zbiorczego masy po lewej stronie baku przy śrubach mocujących.

Efekt?
1.Na zasilaniu wiatraka mam teraz pełne zasilanie, bez spadku o prawie 0,7V - czyli poprawa.
2.Przy włączaniu wiatraka nie spadają obroty ani nie przygasają światła - poprawa
3.Na ssaniu automatycznym chodzi równiej - pewnie cewki lepiej pracują - poprawa.

To jednak nie zmienia faktu, że jakaś przyczyna zmiany przewodności dalej jest. Rozmawiałem z kuzynem, który jest mechanikiem w toyocie - główny przewód masy. Choć nie wygląda, może być utleniony (prąd płynie powierzchnią), a tlenki nie przewodzą. Silnik też siedzi w ramie, amelinium, ale skręcone są stalowymi śrubami na tulejach, połączenia też mogą się utleniać. Jak nie ma dobrej masy to robią się jaja z instalacją, błędy kompa, problem z ładowaniem, choinka itp - a honda z tego m.in. słynie - może więc warto się przyjrzeć i wymienić rzeczony kabel?

Teraz mam jedną masę z aku na silnik i z aku na ramę. Efekt jak powyżej. Jeszcze poszukam i zmienię ten przewód :) ale póki co jestem zadowolony, bo widzę efekt poszukiwań i dociekań :)

Awatar użytkownika
Marsel
pisarz
pisarz
Posty: 418
Rejestracja: sob 23 cze 2012, 14:51
Imię: Marceli
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pabianice, łódzkie

Re: Opór przewodów instalacji

Post autor: Marsel » pt 14 lut 2014, 13:01

Będę bawił się z X-em w sobotę to zerknę na to i skorzystam z Twojego doświadczenia, dzięki za wskazówkę :bye
Będzie miało znaczenie jakieś jeśli zastosuje np linkę 2,5 kwadrat zamiast plecionki ?
Żyć szybko, umrzeć późno ...
http://babelkowy-swiat.pl/

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4215
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Re: Opór przewodów instalacji

Post autor: emil » pt 14 lut 2014, 13:43

Oczywiście.
Zobacz sobie na przekrój przewodu masowego z aku do silnika i podobny zastosuj.

Awatar użytkownika
Marsel
pisarz
pisarz
Posty: 418
Rejestracja: sob 23 cze 2012, 14:51
Imię: Marceli
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pabianice, łódzkie

Re: Opór przewodów instalacji

Post autor: Marsel » pt 14 lut 2014, 13:46

Ok, jasne
Żyć szybko, umrzeć późno ...
http://babelkowy-swiat.pl/

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4215
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Re: Opór przewodów instalacji

Post autor: emil » pt 14 lut 2014, 13:53

http://allegro.pl/przewod-plecionka-mas ... 95954.html

coś takiego, na długość byłoby ok, ale trzeba by zrobić otulinę no i średnica otworów 6mm. Jeszcze trzeba jakoś dojść do śruby na silniku..

Awatar użytkownika
Marsel
pisarz
pisarz
Posty: 418
Rejestracja: sob 23 cze 2012, 14:51
Imię: Marceli
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pabianice, łódzkie

Re: Opór przewodów instalacji

Post autor: Marsel » pt 14 lut 2014, 14:07

Zrobię małe rodeo po sklepach dzisiaj i sprawdzę, co uda się dostać.
Żyć szybko, umrzeć późno ...
http://babelkowy-swiat.pl/

Awatar użytkownika
smukly
Posty: 18
Rejestracja: ndz 28 paź 2012, 17:38
Imię: Grzegorz
województwo: poza granicą Polski
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Oslo

Re: Opór przewodów instalacji

Post autor: smukly » pt 14 lut 2014, 16:49

Myślę że taki przewód w zupełności wystarczy. Trzeba tylko zarobic końcówki. Ja oprócz zaciskania zawsze lutowałem przewody do końcówek. Miałem wtedy pewność uzyskanego połączenia :wink:

http://allegro.pl/lgy-1x6-przewod-linka ... 89283.html
Nie wiem , nie umiem , nie znam się...zarobiony jestem...

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4215
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Re: Opór przewodów instalacji

Post autor: emil » pt 14 lut 2014, 17:26

Smukly, przewód ma prawie 6mm średnicy, więc jego przekrój to pi r kwadrat, czyli 3*3*3,14=28mm2 ;) to coś jest zdecydowanie za cienkie ;) pamiętaj, że on zamyka wszystkie obwody razem z rozrusznikiem..

mi może kumpel zrobi takie kable razem z zakutymi końcówkami, muszę tylko pomierzyć ile tego trza.

Awatar użytkownika
firemanek1972
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 66
Rejestracja: pn 15 sie 2011, 17:56
województwo: warmińsko-mazurskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Opór przewodów instalacji

Post autor: firemanek1972 » pt 14 lut 2014, 17:34

[quote="emil"]Smukly, przewód ma prawie 6mm średnicy, więc jego przekrój to pi r kwadrat, czyli 3*3*3,14=28mm2 ;) to coś jest zdecydowanie za cienkie ;) pamiętaj, że on zamyka wszystkie obwody razem z rozrusznikiem..

Fabryczne nie mają większego przekroju niż 6mm, a jest to przewód stosowany w instalacjach zasilających, mnie się też zdawało że zda egzamin jako dodatkowa masa. :wink:
"To są pańskie prywatne koncepcje!"

Awatar użytkownika
Marsel
pisarz
pisarz
Posty: 418
Rejestracja: sob 23 cze 2012, 14:51
Imię: Marceli
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pabianice, łódzkie

Re: Opór przewodów instalacji

Post autor: Marsel » pt 14 lut 2014, 18:01

Emil miejsce na ramie to to pod zbiornikiem przy lewej śrubie którą przykrecony jest zbiornik paliwa. Dobrze rozumiem ?
Żyć szybko, umrzeć późno ...
http://babelkowy-swiat.pl/

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości