Akumulator-kompendium

Macie problem z elektryką VFR? Zapraszam tutaj
Awatar użytkownika
Diego
klepacz
klepacz
Posty: 1544
Rejestracja: wt 03 kwie 2007, 20:52
Imię: Mirek
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Płock city

Akumulator-kompendium

Post autor: Diego » pn 20 wrz 2010, 00:07

ZASADY PRAWIDŁOWEJ EKSPLOATACJI AKUMULATORA

1.Nowy akumulator zalej elektrolitem i szczelnie zamknij cele.
2.Klemy akumulatora zabezpiecz wazeliną techniczną
3.W zimie odłącz akumulator od instalacji motocykla , przechowuj go wówczas w chłodnym,ale suchym pomieszczeniu
4.Niedopuśc do długiego postoju akumulatora w stanie rozładowanym
5.W razie potrzeby doładuj "małym prądem".
Stopień naładowania sprawdzamy miernikiem napięcia ,jeżeli wynosi ono 12,2V lub mniej należy akumulator doładować prądem równym lub mniejszym niż 1/10 pojemności akumulatora. Tj. baterię 10Ah należy ładować prądem o wartości 1,0 A.

Akumulatory VRLA (Valve Regulated Lead Acid Batteries ,a po naszemu "Z odgazowaniem przez zawór")są wykonywane w dwóch technologiach:

1. W akumulatorach żelowych(ang.Gel) elektrolit wymieszany jest z krzemionką, dzięki czemu ma konsystencję żelu.
2.Elektrolit jest utrzymywany we włókninie - AGM( ang. Absorbent Glass Mat- absorpcyjna mata szklana) .
Akumulator żelowy, i włókninowy jest szczelnie zamknięty i może pracować w dowolnej pozycji.

Akumulatory AGM mają niższą rezystancję wewnętrzną, dzięki czemu mają one wyższe napięcie na zaciskach i dłuższy czas pracy, szczególnie przy rozładowaniu dużym prądem. Przy tych samych gabarytach mają również nieco większą pojemność, gdyż część elektrolitu w akumulatorach żelowych stanowi czynnik żelujący.
Natomiast akumulatory żelowe lepiej odprowadzają ciepło wytwarzane w akumulatorze i są bardziej odporne na wibracje i wstrząsy.
Każdy akumulator VRLA składa się z ogniw 2 woltowych (6 woltowy - 3 ogniwa, 12 woltowy - 6 ogniw). Posiada również samouszczelniający się jednokierunkowy zawór, który otwiera się w przypadku wzrostu ciśnienia wewnątrz akumulatora i wypuszcza gazy na zewnątrz chroniąc pojemnik przed wybuchem. Akumulatory bezobsługowe wykorzystują proces rekombinacji czyli reakcje chemiczne, dzięki którym tlen i wodór powstające przy przeładowaniu w klasycznym akumulatorze wydalane są do atmosfery, a w VRLA pozostają w postaci wody i eliminują konieczność jej uzupełniania.

Napięcie ładowania jest parametrem krytycznym dla obu rodzajów akumulatorów, ponieważ są to akumulatory z rekombinacją gazów. Oznacza to, że tlen normalnie wytwarzany we wszystkich akumulatorach ołowiowych na płycie dodatniej ulega rekombinacja z wodorem wytwarzanym na płycie ujemnej. Produktem rekombinacji tlenu z wodorem jest woda, która powraca do elektrolitu akumulatora, co powoduje, że akumulator jest bezobsługowy i nie wymaga dodawania wody.
Uszczelnione otwory odgazowujące z zaworem stosowane w tych akumulatorach zapewniają, że wewnątrz utrzymywane jest nadciśnienie zapewniające zachodzenie rekombinacji gazów i uniemożliwiające wyschnięcie i uszkodzenie ogniwa. Ponadto zawór musi bezpiecznie usunąć nadmierne ciśnienie, jakie może powstać podczas przeładowania akumulatora ( np. przy uszkodzonym regulatorze napięcia ), w przeciwnym razie ogniwo ulegnie nieodwracalnemu uszkodzeniu. W gazie usuniętym przez zwór znajduje się tlen i wodór, które nie będą uczestniczyć w rekombinacji wewnątrz akumulatora. Cykl rekombinacji zostanie przerwany i akumulator może ulec wysuszeniu.
Należy pamiętać, że akumulatora AGM nigdy nie wolno otwierać po uruchomieniu, ponieważ płyty ulegną zasiarczeniu i akumulator nieodwracalnie straci swoje parametry. Akumulatory żelowe są bardziej wrażliwe na parametry ładowania, ponieważ przeładowanie może nieodwracalnie zniszczyć żel. Znamionowa temperatura pracy akumulatorów żelowych wynosi 20 °C . Praca akumulatorów bezobsługowych w podwyższonych temperaturach powoduje dramatyczne skrócenie ich żywotności. Żywotność zmniejsza się o połowę na każdy wzrost temperatury o 8 °C powyżej znamionowej temperatury pracy. Oznacza to, że akumulator eksploatowany w 28°C zachowa 50 % a w 36 °C tylko 25% projektowanej żywotności.

Akumulatory AGM są pozbawione tych wad, dlatego bardziej się nadają do zastosowania w motocyklach.
Akumulatory VRLA powinno się ładować specjalną ładowarka do akumulatorów bezobsługowych.

Akumulator do
VFR 800 Fi 98-00 - YTX12-BS
VFR 800 Vtec 01-.. - YTZ12-BS
VFR 750 F 87-89 - YTX14AH-BS
VFR 750 F 90-97 – YTX12-BS
VFR 750 R 88-90 – YTX9-BS

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości