Lampy diodowe
- wasyl
- stary wyjadacz
- Posty: 3148
- Rejestracja: pn 12 lut 2007, 21:19
- Imię: Daniel
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Lampy diodowe
Mam pytanie chcę sam skonstrułowac lampy diodowe tz światło pozycyjne tylne i światło stopu oraz kierunki.
Moje pytanie brzmi ile na to jest potrzeba diod i jakie, oraz czy muszę stosować opornik jeśli tak to jaki??????????????
Dzięki!
Moje pytanie brzmi ile na to jest potrzeba diod i jakie, oraz czy muszę stosować opornik jeśli tak to jaki??????????????
Dzięki!
Jestem skromnym człowiekiem-a o swojej skromności mogę godzinami napierd.....
Nigdy nie jeździj szybciej, niż potrafi latać Twój anioł stróż !!!
Nigdy nie jeździj szybciej, niż potrafi latać Twój anioł stróż !!!
- Kornik
- ostry klepacz
- Posty: 2147
- Rejestracja: ndz 11 lis 2007, 23:42
- Imię: Marcin
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
Wasyl ale jakie chcesz te lampy diodowe? sie znaczy w kloszu standardowym? to kup sobie poprostu żarówki diodowe np takie http://moto.allegro.pl/item474784094_za ... rwone.html
Na szczęście pracujesz całe życie, a na nieszczęście sekundę.
Honda VFR800 (1999) - Sprzedana (Poszukiwana)
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT
Toyota CHR Hybrid
Honda VFR800 (1999) - Sprzedana (Poszukiwana)
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT
Toyota CHR Hybrid
- KolczyK
- stary wyjadacz
- Posty: 4199
- Rejestracja: pt 02 mar 2007, 23:20
- Imię: Przemysław
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Trójmiasto, Rumia
- Kontakt:
wydaje m isię Kornik, że mają to być niższe koszta 

VFR800FI '99 - była ze mną 35tyś km
VFR800FI '02 - obecna kochanka
UBEZPIECZENIA << www.kolczynscy.pl >>>
VFR800FI '02 - obecna kochanka
UBEZPIECZENIA << www.kolczynscy.pl >>>
Cześć
Co prawda nie dotyczy to VFR-ki, ale oto moje doświadczenia z tylną lampą.
Przekopiowałem z innego forum na którym opisałem swoją przeróbkę jakiś czas temu.
Temat:
Tylna lampa LED
Wstęp
Chcę mieć lepsze światło w tylnij lampie, szczególnie chodzi o bardziej widoczne światło STOP. Wobec tego możemy zastosować diody LED, które teoretycznie mają same zalety. Jednak czy na pewno?
Oto moje doświadczenia.
Tak wygląda oryginalne rozwiązanie tylnej lampy:
W dolnym lewym rogu typowa żarówka 2-włóknowa 21W/5W.
Najprostszym rozwiązaniem jest zastąpienie oryginalnej żarówki jej zamiennikiem LED

W dolnym lewym rogu LED-owy zamiennik z typowym trzonkiem.
Zakupiłem najsilniejsze dostępne diodowe zamienniki żarówek Bay15d 5/21W (2-włóknowe), ilość diod w obudowie 24 (w tym 6 bocznych na rysunku zaznaczone)
W praktyce okazało się, że żarówka świeci bardzo punktowo, jest jasny wyłącznie sam środek lampy. Siła świecenia jest bardzo wysoka przy patrzeniu dokładnie na wprost osi żarówki, natomiast pod kątem jest bardzo słaba. Powoduje to, że światła a szczególnie STOP są słabo widoczne jeżeli patrzący nie znajduje się dokładnie za pojazdem a nieco z boku.
Przeanalizujmy dlaczego tak się dzieje:

Po lewej u góry schemat oryginalnej lampy widziany z góry.
Lampa składa się z obudowy A, Odbłyśnika B (będącego wycinkiem kuli) i klosza C.
Żarówka świeci równomiernie we wszystkich kierunkach, a światło padające na odbłyśnik jest odbijane w kierunku klosza. Klosz ma dodatkowo taką strukturę, że następują na nim załamania światła. W praktyce powoduje to, że prawie cała powierzchnia lampy świeci w miarę równo, i jednocześnie pod dużym kątem co powoduje że jest ona także dobrze widoczna także pod większym kątem.
Zamieniamy teraz żarówkę na jej LED-owy zamiennik (patrz po prawej u góry).
Niestety, ale zastosowane diody LED mają bardzo mały kąt świecenia, co powoduję że światło pada prawie wyłącznie na środek klosza. Na kloszu następuje oczywiście pewne załamanie światła, ale jest ono niewystarczające. Uznałem, że to rozwiązanie jest gorsze od oryginalnego z żarówką.
Ponieważ odbłyśnik ma kształt wycinka kuli, pomyślałem że jeśli na tej powierzchni byłyby założone diody i byłoby ich odpowiednio dużo to świeciłyby one pod różnymi kątami zapewniając lepszą widoczność lampy pod różnymi kątami, poza tym moglibyśmy osiągnąć efekt świecenia całej lampy. Musiałoby to wyglądać jak w dolnej części rysunku. Widzimy, że diody świeca pod różnymi kątami, dodatkowo załamanie światła na kloszu powinno spowodować ładne i równomierne świecenie lampy.
Od pomysłu do realizacji droga niedaleka, a więc przystępujemy do zrealizowania projektu.
Postawiłem sobie warunek, że nie będzie żadnej zmiany w oryginalnej lampie aby można było w łatwy sposób powrócić do fabrycznego rozwiązania.
Co będzie potrzebne:

Jakiś materiał który będzie płytką do zamocowania diod. Ponieważ ma to być materiał elastyczny, który łatwo będzie wygiąć i dopasować do kształtu odbłyśnika, a jednocześnie łatwy w obróbce (przycinaniu, robieniu otworów), wybór padł na kawałek tworzywa z denka wiaderka na farbę emulsyjną. Po wycięciu odpowiedniego kształtu i wykonaniu szpikulcem otworów został on pomalowany srebrzanką.

Diody LED czerwone 16 000 mcd + odpowiedni rezystor (100 sztuk kosztuje 29zł)

Na rysunku widać już zamontowane diody

A tak wygląda płytka od tyłu

Diody zostały podzielone na 3 pola:
A – 9 diod dla świateł pozycyjnych
B- 5 diod skierowanych w dół do oświetlenia tablicy rejestracyjnej
Reszta służy jako światło STOP (chce się komuś policzyć ile ich jest ? )

Tył płytka został zabezpieczony kawałkiem gumy ze starej dętki przyklejonej do płytki klejem na gorąco.

Tak wygląda płytka włożona do lampy

Płytka została przymocowana do lampy opaskami samozaciskowymi (na fotografii przed obcięciem końcówek)
I gotowe
UWAGA. Fotografie nie oddają faktycznego świecenia lampy, kolor na fotografiach widoczny jako pomarańczowy jest w rzeczywistości czerwony.

Tak świeci światło pozycyjne

A tak świeci STOP. W rzeczywistości świeci cała lampa


A tak świeci STOP pod dużym kątem z prawej i lewej strony.
Co prawda nie dotyczy to VFR-ki, ale oto moje doświadczenia z tylną lampą.
Przekopiowałem z innego forum na którym opisałem swoją przeróbkę jakiś czas temu.
Temat:
Tylna lampa LED
Wstęp
Chcę mieć lepsze światło w tylnij lampie, szczególnie chodzi o bardziej widoczne światło STOP. Wobec tego możemy zastosować diody LED, które teoretycznie mają same zalety. Jednak czy na pewno?
Oto moje doświadczenia.
Tak wygląda oryginalne rozwiązanie tylnej lampy:

W dolnym lewym rogu typowa żarówka 2-włóknowa 21W/5W.
Najprostszym rozwiązaniem jest zastąpienie oryginalnej żarówki jej zamiennikiem LED

W dolnym lewym rogu LED-owy zamiennik z typowym trzonkiem.
Zakupiłem najsilniejsze dostępne diodowe zamienniki żarówek Bay15d 5/21W (2-włóknowe), ilość diod w obudowie 24 (w tym 6 bocznych na rysunku zaznaczone)
W praktyce okazało się, że żarówka świeci bardzo punktowo, jest jasny wyłącznie sam środek lampy. Siła świecenia jest bardzo wysoka przy patrzeniu dokładnie na wprost osi żarówki, natomiast pod kątem jest bardzo słaba. Powoduje to, że światła a szczególnie STOP są słabo widoczne jeżeli patrzący nie znajduje się dokładnie za pojazdem a nieco z boku.
Przeanalizujmy dlaczego tak się dzieje:

Po lewej u góry schemat oryginalnej lampy widziany z góry.
Lampa składa się z obudowy A, Odbłyśnika B (będącego wycinkiem kuli) i klosza C.
Żarówka świeci równomiernie we wszystkich kierunkach, a światło padające na odbłyśnik jest odbijane w kierunku klosza. Klosz ma dodatkowo taką strukturę, że następują na nim załamania światła. W praktyce powoduje to, że prawie cała powierzchnia lampy świeci w miarę równo, i jednocześnie pod dużym kątem co powoduje że jest ona także dobrze widoczna także pod większym kątem.
Zamieniamy teraz żarówkę na jej LED-owy zamiennik (patrz po prawej u góry).
Niestety, ale zastosowane diody LED mają bardzo mały kąt świecenia, co powoduję że światło pada prawie wyłącznie na środek klosza. Na kloszu następuje oczywiście pewne załamanie światła, ale jest ono niewystarczające. Uznałem, że to rozwiązanie jest gorsze od oryginalnego z żarówką.
Ponieważ odbłyśnik ma kształt wycinka kuli, pomyślałem że jeśli na tej powierzchni byłyby założone diody i byłoby ich odpowiednio dużo to świeciłyby one pod różnymi kątami zapewniając lepszą widoczność lampy pod różnymi kątami, poza tym moglibyśmy osiągnąć efekt świecenia całej lampy. Musiałoby to wyglądać jak w dolnej części rysunku. Widzimy, że diody świeca pod różnymi kątami, dodatkowo załamanie światła na kloszu powinno spowodować ładne i równomierne świecenie lampy.
Od pomysłu do realizacji droga niedaleka, a więc przystępujemy do zrealizowania projektu.
Postawiłem sobie warunek, że nie będzie żadnej zmiany w oryginalnej lampie aby można było w łatwy sposób powrócić do fabrycznego rozwiązania.
Co będzie potrzebne:

Jakiś materiał który będzie płytką do zamocowania diod. Ponieważ ma to być materiał elastyczny, który łatwo będzie wygiąć i dopasować do kształtu odbłyśnika, a jednocześnie łatwy w obróbce (przycinaniu, robieniu otworów), wybór padł na kawałek tworzywa z denka wiaderka na farbę emulsyjną. Po wycięciu odpowiedniego kształtu i wykonaniu szpikulcem otworów został on pomalowany srebrzanką.

Diody LED czerwone 16 000 mcd + odpowiedni rezystor (100 sztuk kosztuje 29zł)

Na rysunku widać już zamontowane diody

A tak wygląda płytka od tyłu

Diody zostały podzielone na 3 pola:
A – 9 diod dla świateł pozycyjnych
B- 5 diod skierowanych w dół do oświetlenia tablicy rejestracyjnej
Reszta służy jako światło STOP (chce się komuś policzyć ile ich jest ? )

Tył płytka został zabezpieczony kawałkiem gumy ze starej dętki przyklejonej do płytki klejem na gorąco.

Tak wygląda płytka włożona do lampy

Płytka została przymocowana do lampy opaskami samozaciskowymi (na fotografii przed obcięciem końcówek)
I gotowe
UWAGA. Fotografie nie oddają faktycznego świecenia lampy, kolor na fotografiach widoczny jako pomarańczowy jest w rzeczywistości czerwony.

Tak świeci światło pozycyjne

A tak świeci STOP. W rzeczywistości świeci cała lampa


A tak świeci STOP pod dużym kątem z prawej i lewej strony.
- wasyl
- stary wyjadacz
- Posty: 3148
- Rejestracja: pn 12 lut 2007, 21:19
- Imię: Daniel
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Diody LED czerwone 16 000 mcd + odpowiedni rezystor (100 sztuk kosztuje 29zł)
Ja jestem zupełnym laikiem czyli - chciałbym wiedziec co kryje się pod określeniem odpowiedni rezystor.
i prosiłbym jeszcze o taką zależnośc np 30 diod- X rezystorów typu xxx
Ja jestem zupełnym laikiem czyli - chciałbym wiedziec co kryje się pod określeniem odpowiedni rezystor.
i prosiłbym jeszcze o taką zależnośc np 30 diod- X rezystorów typu xxx
Jestem skromnym człowiekiem-a o swojej skromności mogę godzinami napierd.....
Nigdy nie jeździj szybciej, niż potrafi latać Twój anioł stróż !!!
Nigdy nie jeździj szybciej, niż potrafi latać Twój anioł stróż !!!
- Kornik
- ostry klepacz
- Posty: 2147
- Rejestracja: ndz 11 lis 2007, 23:42
- Imię: Marcin
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
1 Odpowiedni rezystor, chodzi o to zeby przez diode popłynął odpowiedni prąd, każdy kolor diody z tego co pamiętam ma swój maksymkalny prąd liczony a mili amperach
2 Wasylku w tym co ja ci dałem link nie uzywają zwykłych diod jak tomaszb tylko uzywaja diody power led, ktore sa mocniejsze i maja bardziej szeroką i rozproszoną wiązke swiatła
2 Wasylku w tym co ja ci dałem link nie uzywają zwykłych diod jak tomaszb tylko uzywaja diody power led, ktore sa mocniejsze i maja bardziej szeroką i rozproszoną wiązke swiatła

Na szczęście pracujesz całe życie, a na nieszczęście sekundę.
Honda VFR800 (1999) - Sprzedana (Poszukiwana)
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT
Toyota CHR Hybrid
Honda VFR800 (1999) - Sprzedana (Poszukiwana)
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT
Toyota CHR Hybrid
tomaszb, twoja lampa robi wrażenie. Nie doczytałem się tylko, czy ilość diód pozycja/stop jest przypadkowa, czy świadomie dobrana. Pozycja powinna odpowiadać 5W, a stop 21. Czy do tych wielkości jakoś się odniosłeś? Nie mam pewności, ale zdaje mi sie, że w fabrycznych rozwiązaniach pozycję oświetlają ledy, ale za stop służy nadal żarówka. Podpatrzę dziś na ulicach, może zjawi się jakiś nowoczesny pojazd.
Przy zamawianiu otrzymasz odpowiednie rezystory w komplecie (wystarczy zgłosić przy zamawianiu)wasyl pisze:Ja jestem zupełnym laikiem czyli - chciałbym wiedziec co kryje się pod określeniem odpowiedni rezystor.
Dobrałem na zasadzie DUŻA RÓŻNICA pomiędzy pozycją a stopem.suwak pisze:Nie doczytałem się tylko, czy ilość diód pozycja/stop jest przypadkowa, czy świadomie dobrana. Pozycja powinna odpowiadać 5W, a stop 21. Czy do tych wielkości jakoś się odniosłeś? Nie mam pewności,
Pozycja to 9 diod, STOP to 76 a więc Stop jest jaśniejszy od pozycji o ponad 8 razy.
Po prostu dałem tyle ile się zmieściło.
Oczywiści, tak ma większość akcesoryjnych zrobione. Ale jest jednio aleKornik pisze:Można sie pokusic o starowanie jasnąścią diód poprzez napięcie i wtedy wszystkie diody moga dzialać raz słabiej raz mocniej

Robiłem doświadczenia i wychodziło kiepsko

- PETER
- stary wyjadacz
- Posty: 4617
- Rejestracja: czw 03 lip 2008, 22:22
- Imię: PIOTR
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: PRUSZKÓW
Kiedys też mnie napadło zrobiłem sobie lampe i kierunki na diodach niestety padł mi reg i skończyło sie popaleniem diód wruciłem na żarówki a co sie narobiłem to moje warto czasem przemyslec czy wkładac tyle pracy, teraz jest bardzo szeroki wybór w diodach ,można zakupic toakie o wiekszym kącie świecenia ,a można tez zakupic gotowe panele diodowe i zmontowac taką lampe z paneli o wiele mniej pracy
"BO JA JESTEM NIESPOTYKANIE SPOKOINY CZŁOWIEK"
- wasyl
- stary wyjadacz
- Posty: 3148
- Rejestracja: pn 12 lut 2007, 21:19
- Imię: Daniel
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Panowie praca nie ma znaczenia-lubię wyzwania.
Pytanie tylko czy warto i czy ma to sens.
Po za tym chcę to zrobic jak najbardziej fachowo ale potrzemna mi Wasza pomoc.
Pytanie tylko czy warto i czy ma to sens.
Po za tym chcę to zrobic jak najbardziej fachowo ale potrzemna mi Wasza pomoc.
Jestem skromnym człowiekiem-a o swojej skromności mogę godzinami napierd.....
Nigdy nie jeździj szybciej, niż potrafi latać Twój anioł stróż !!!
Nigdy nie jeździj szybciej, niż potrafi latać Twój anioł stróż !!!
- Art
- klepacz
- Posty: 768
- Rejestracja: sob 19 lip 2008, 10:06
- Imię: Artur
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
wasyl pisze:Panowie praca nie ma znaczenia-lubię wyzwania.
Pytanie tylko czy warto i czy ma to sens.
Po za tym chcę to zrobic jak najbardziej fachowo ale potrzemna mi Wasza pomoc.
Wasyl
To można zrobić chyba znacznie łatwiej. W np Norauto masz juz gotowe diody wykorzystywane do różnych celów.
Może zamiast to samemu lutować- kupić i zaadoptować do lampy?
Sam bym sie na to skusił

pozdro
Art
Beyond the Grabówek sky
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości