Regulator napięcia - regeneracja

Macie problem z elektryką VFR? Zapraszam tutaj
Awatar użytkownika
MarcinMMz
teksciarz
teksciarz
Posty: 183
Rejestracja: śr 28 wrz 2022, 15:20
Model VFR: 800FI '99
Imię: MARCIN
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: MarcinMMz » sob 28 sty 2023, 22:59

Cześć!

Podbiję wątek ładowania jak się nie obrazicie.
Instalację przejrzałem, są wątpliwości co do alternatora który od góry wykazuje już częściowe przegrzanie. W tym tygodniu odpaliłem silnik i zmierzyłem napięcie na akumulatorze. Nie ma rewelacji ale zauważyłem jedną, ciekawą rzecz: wraz ze wzrostem obrotów silnika napięcie na akumulatorze spada z 14V do 13,6V przy około 4000rpm (bez świateł bo moto rozebrane).
Regulator niedomaga?
Będę w tygodniu dogłębnie analizował napięcie które podaje alternator czy na wszystkich 3 fazach jest to samo napięcie, itp. aby mieć pewność co dalej robić.
Zaznaczam, że instalacja jest w pełni oryginalna; kostki przejrzane, przeczyszczone elektro-kontaktem i wciśnięte na swoje miejsce.
Akurat w tym temacie mam małe doświadczenie - z góry dzięki za podpowiedzi.

//Marcin

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4201
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Model VFR: Fortepian
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: emil » ndz 29 sty 2023, 01:26

Pomierz na kostce z regulatora do aku, bo tam może być sporo więcej.

Awatar użytkownika
MarcinMMz
teksciarz
teksciarz
Posty: 183
Rejestracja: śr 28 wrz 2022, 15:20
Model VFR: 800FI '99
Imię: MARCIN
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: MarcinMMz » pn 30 sty 2023, 19:36

Niestety dziś miałem ograniczony czas aby cokolwiek więcej podziałać ale to co udało mi się dowiedzieć jest poniżej:
- napięcie z alternatora na wszystkich trzech fazach było porównywalne i dobijało do około 60V przy obrotach w granicach 4-5 tyś obr/min.
- spadek napięcia pomiędzy akumulatorem a zaciskami regulatora ok. 0,1V (różnica wskazań)
- po dokładnym przeczyszczeniu całej linii zasilającej "+" z regulatora aż po akumulator napięcie końcowe na akumulatorze wzrosło o 0,2V.

Faktycznie wcześniej nie dotykałem małej wtyczki oraz gniazda bezpiecznika po drodze do akumulatora gdzie najwyraźniej nie było idealnie z kontaktem. Szybki zabieg podgięcia blaszek na wtyczce, elektro-kontakt i mamy rezultat... Efekt to napięcie na poziomie ok. 13,8-13,9V (wzrost o około 0,1-0,2V względem poprzedniego pomiaru przed czyszczeniem) na wyższych obrotach aczkolwiek na niskich było 14,1-14,2V czyli efekt spadku napięcia wraz z obrotami nie został wyeliminowany.
W wolnej chwili korzystając z dostępu planuję zajęcie się kostką alternator - regulator oraz jeszcze raz bardzo dokładny przeglądem linii zasilającej akumulator bo najwyraźniej wszystkie złącza po drodze bardzo mocno oddziałują negatywnie na efekt końcowy czyli na doładowanie akumulatora.
Zaznaczam, że pomiary wykonywane były miernikiem średniej jakości stąd poziom napięcia może różnić się od rzeczywistego. Mam drugi którym wykonam pomiary następnym razem, tj. taki bardziej wiarygodny i wtedy się okaże czy mam napięcie wyższe czy niższe na akumulatorze.

Podsumowując chyba na razie regulator zostawię jak jest - co o tym myślicie?

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4201
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Model VFR: Fortepian
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: emil » pn 30 sty 2023, 20:36

Regulator jak pada to zazwyczaj wali po 17V i wiecej, a tym można uszkodzić ecu i popalić żarówki. Tu możesz mieć słabe styki, jak sie to nagrzewa to przewodnictwo spada, masa do rany, klemy, kostki. To jest do przejrzenia. Ja w xx puściłem z regla nowe 2 kable, grube, prosto na aku, i ładowanie było 14.2-14.4 cały czas, a tam świateł się nie dało wyłączyć.

No i jak masz hujowy miernik to tym wynikiem się nie sugeruj.

Awatar użytkownika
MarcinMMz
teksciarz
teksciarz
Posty: 183
Rejestracja: śr 28 wrz 2022, 15:20
Model VFR: 800FI '99
Imię: MARCIN
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: MarcinMMz » wt 31 sty 2023, 11:14

Miernik mam stary ale sprawny; kwestia wymiany baterii na świeżą po przeszło 10 latach powinno pomóc odnośnie wiarygodności pomiarów napięcia. Ewentualnie mam drugi którym skontroluję pierwszy pomiar i porównam czy nie ma wielkich odchyłek. W ostateczności gdzieś w szafie leży stary wojskowy multimetr analogowy który ma bardzo dużą klasę dokładności ;-)

Zamierzam docelowo wywalić starą kostkę z alternatora na rzecz porządnego złącza/kostki bo nie chcę tego lutować na stałe tylko zrobić tak aby ewentualnie było to demontowalne. Odnośnie podłączenia linii regulator-akumulator... Też mi się wydaje, że ten sposób będzie najlepszy; za dużo się tam po drodze dzieje i ewidentnie widać różnicę na plus nawet już po zgrubnym przeczyszczeniu gniazda bezpiecznika oraz wtyczki na przewodzie plusowym.

Zrobię jak napisałem i zobaczymy; mam nadzieję, że to załatwi temat ładowania na dłuższy czas.

Awatar użytkownika
MarcinMMz
teksciarz
teksciarz
Posty: 183
Rejestracja: śr 28 wrz 2022, 15:20
Model VFR: 800FI '99
Imię: MARCIN
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: MarcinMMz » czw 02 lut 2023, 19:22

Melduję, że kostka wywalona, kabelki polutowane bardzo skrupulatnie, itd., reszta instalacji przeczyszczona gruntownie łącznie w wtyczką na przekaźniku rozrusznika. Wiele nie zmieniło to na multimetrze, ale na razie tak zostawiłem. Z drugiej strony zobaczę co się będzie działo jak podładuję dobrze akumulator bo możliwe że i on deczko zaniżał pomiary gdyż po iluś tam rozruchach silnika, grzebaniu przy instalacji ogólnie pasuje aby go podładować tak dogłębnie (ostatnio ładowałem go z miesiąc temu, może nawet jeszcze dalej...); niestety bez jazdy dłuższej sam się nie podładuje a do wiosny nie będę czekał aż całkiem klęknie.

Pozdrawiam i dzięki za podpowiedzi w temacie.

//Marcin

MrScrapdriver
bywalec
bywalec
Posty: 23
Rejestracja: śr 12 lip 2023, 16:29
Imię: Rafał
województwo: pomorskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: MrScrapdriver » pn 17 lip 2023, 22:26

Witam,
Dorzucę od siebie swój przypadek.
Mianowicie brak ładowania. Wymieniony stojan, i regulator, napięcia na żółtych przewodach ok, wtyczka między alternatorem a regulatorem lekko upalona (będę ją wywalał i lutował przewody). Przy odłączonym akumulatorze na wyjściu z regulatora na wolnych obrotach ok 15V, po podłączeniu aku spada do napięcia aku, czyli ok 13V. Czyli zupełnie nic nie ładuje. Wtyczka między regulatorem a akumulatorem również jest częściowo upalona.
Czy przez kiepski styk możliwe, że regulator znowu padł? I czy wymiana regulatora na ten od VFR 1200 i pozbycie się wtyczki alt->reg lub obu wtyczek rozwiąże problem ?
Czy może regulator jest ok i trzeba szukać dalej? Dodam, tylko że aku też jest nowe.

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4201
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Model VFR: Fortepian
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: emil » pn 17 lip 2023, 22:33

Gdzie wyczytałeś, że w trakcie pracy silnika można odpinać akumulator?

Jak wtyczka jest upalona to zacznij od niej i pomierz napięcia na wyjściu z alternatora na zakresie 200VAC. Potem mierz ładowanie.

MrScrapdriver
bywalec
bywalec
Posty: 23
Rejestracja: śr 12 lip 2023, 16:29
Imię: Rafał
województwo: pomorskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: MrScrapdriver » pn 17 lip 2023, 23:00

emil pisze:
pn 17 lip 2023, 22:33
Gdzie wyczytałeś, że w trakcie pracy silnika można odpinać akumulator?

Jak wtyczka jest upalona to zacznij od niej i pomierz napięcia na wyjściu z alternatora na zakresie 200VAC. Potem mierz ładowanie.
Mój błąd, źle się wyraziłem. Chodziło mi o to, że jak rozepnę wtyczkę z wyjścia regulatora (czerwone i zielone przewody) to na tej wtyczce jest 15V po podpięciu do instalacji spada do takiego samego napięcia jak jest na akumulatorze ok 13V.
Napięcia na wyjściu z alternatora są prawidłowe.

MrScrapdriver
bywalec
bywalec
Posty: 23
Rejestracja: śr 12 lip 2023, 16:29
Imię: Rafał
województwo: pomorskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: MrScrapdriver » wt 18 lip 2023, 16:12

Mały Update,
pomierzyłem regulator wg filmiku
https://www.youtube.com/watch?v=-2jWIkh ... ntainATVMC
i okazuje się, że między jedną z faz a minusem jest pełne zwarcie w obu kierunkach więc raczej regulator w kibel.
Czytałem, że regulatory od VFR1200 są lepsze od tych oryginalnych z 800. czy ten z będzie dobry ?
https://allegro.pl/oferta/regulator-nap ... fQEALw_wcB
Czy może jest coś innego, bo w postach było coś o czarnym kablu, którego się nie podłącza, a tutaj nie ma przewodów, tylko złącza.

Awatar użytkownika
MarcinMMz
teksciarz
teksciarz
Posty: 183
Rejestracja: śr 28 wrz 2022, 15:20
Model VFR: 800FI '99
Imię: MARCIN
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: MarcinMMz » wt 18 lip 2023, 21:24

Idziesz w dobrym kierunku ale poszukaj sprawnej używki a nie nowego zamiennika; każdy markowy czy Hondy czy np. z Yamahy typu MOSFET będą OK. Odnośnie złączy to raczej zaleta niż wada moim zdaniem.

Modelarz
bywalec
bywalec
Posty: 45
Rejestracja: wt 31 maja 2022, 21:19
Model VFR: 800Fi
Imię: Dawid
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: Modelarz » czw 20 lip 2023, 11:32

Tak jest popieram, też zamontowałem oryginalny używany od vfr 1200 i od 5 lat spokój, zamontowany na dystansie małym co by się od ramy nie grzał i jest git.

MrScrapdriver
bywalec
bywalec
Posty: 23
Rejestracja: śr 12 lip 2023, 16:29
Imię: Rafał
województwo: pomorskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: MrScrapdriver » śr 26 lip 2023, 12:39

Prowadzę jeszcze jeden wątek w sprawie moich problemów z ładowaniem żeby nie zaśmiecać tego tematu o regulatorach.
viewtopic.php?f=18&t=28373&p=381856#p381856
Czy ktoś może potwierdzić czy dane wartości ładowania są dobre/złe. I czy moje przypuszczenia odnośnie alternatora są słuszne.

Byłbym bardzo wdzięczny.

Awatar użytkownika
MarcinMMz
teksciarz
teksciarz
Posty: 183
Rejestracja: śr 28 wrz 2022, 15:20
Model VFR: 800FI '99
Imię: MARCIN
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: MarcinMMz » wt 01 sie 2023, 12:44

Cześć!

Mam pytanie związane z kwestią podłączenia regulatora Yamahy do instalacji; mam w ręku taki z pięcioma pinami i chciałbym to jakoś zgrabnie podłączyć wtyczką z resztą instalacji.
Jak radziliście sobie w takich sytuacjach braku oryginalnej wtyczki? Nigdzie nie mogę namierzyć używanej Yamahy którą mógłbym zastosować; zarabiać po prostu wsuwki żeńskie i lutować do wsuwek bezpośrednio?
Póki co nie mam innych pomysłów.

//Marcin

Awatar użytkownika
diimon
pisarz
pisarz
Posty: 431
Rejestracja: sob 31 lip 2021, 14:52
Model VFR: Fistaszek '00
Imię: Adrian
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Niegowonice

Re: Regulator napięcia - regeneracja

Post autor: diimon » wt 01 sie 2023, 13:39

Były jeszcze na aliexpresie kostki, ale trzeba szukać pod model regulatora...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości