Strona 1 z 4

Czujnik rezerwy.

: ndz 11 mar 2007, 08:22
autor: SOWA
Jak za długo się nic nie dzieje, to trzeba się przygotować na jakąś awaryjkę, bo z pewnością się wkrótce wydarzy. Jakiś czas temu rozprawialiśmy o kontrolce rezerwy. Nie udzielełam się, bo duma mnie rozpierała, że u mnie działa. I właśnie dziś mogę poinformować kolegów, że ten błogi stan przeszedł był do historii. Ale zawziąłem się i postanowiłem, że nie będzię czujnik pluł nam w twarz. Już posłałem do niego dwa nagie śrubokręty. Będę z nim walczył na klucze, młotki, lutownice i inne stosowne narzędzia. Krew się będzie lała i już po wszystkim albo ja, albo on zdamy relację z pojedynku.

: ndz 11 mar 2007, 18:40
autor: Gacek
Zamiast wojować z czujnikiem pomyśl nad bagnetem do pomiaru poziomu wachy :biggrin

: pn 19 mar 2007, 00:12
autor: SOWA
Wieści są takie: Włącznik kontrolki rezerwy stanowi nie żaden pływak czy boja, ale termistor zamknięty w nieszczelnej puszce i zanurzony w zbiorniku na poziomie rezerwy. Dopóki jest on poniżej poziomu paliwa to jest mu zimno i przerywa obwód. Gdy paliwa ubędzie wynurza się i robi mu sie cieplej. wtedy zaczyna przewodzić. Ale to tylko teoria, do praktyki jeszcze troche, bo nie znam parametrów tego elementu. Serwis posługuje się metodą wymiany całego zespołu, czyli z pływakiem, okablowaniem itd, za bagatela 340 zeta. Niestety wiecej nie wiedzą, bo Honda nie udostępnia tych wieści.
Ogólnie w naturze wystepują n/w termistory:
NTC - o ujemnym współczynniku temperaturowym (ang. negative temperature coefficient) - wzrost temperatury powoduje zmniejszanie się rezystancji;
PTC - o dodatnim współczynniku temperaturowym (ang. positive temperature coefficient), tak zwany pozystor - wzrost temperatury powoduje wzrost rezystancji;
CTR - o skokowej zmianie rezystancji - wzrost temperatury powyżej określonej powoduje gwałtowny wzrost rezystancji (bezpieczniki polimerowe)
Moim zdaniem Honda stosuje typ CTR.
Gdyby znać parametry można by coś dopasować i uczynić naprawę taniuchną, zwłaszcza, że ceny termistorów zawierają się w przedziale 1-8 zł. Ale konsultowałem się z elektronikami i zwrócili mi uwagę na fakt, że termistory oddają ciepło i przy zastosowaniu niewłaściwego możnaby było osiągnąć efekt podobny do włożenia do zbiornika lutownicy, wywołując skutek nieco odbiegające od spodziewanego.
W ten oto sposób utknąłem w miejscu, ale walka podjazdowa trwa i moje partyzanckie oddziały wciąż nękają przeciwnika. O następnych losach bitwy o kontrolę będę koleżeństwo informował. Z partyzanckimi pozdrowieniami - okopany Sowa.

: pn 19 mar 2007, 01:04
autor: ppamula
SOWA, zróbmy eksperyment na jakimś sprawnym baku z niewielką ilością paliwa. Trzeba mieć dwa mierniki, jeden w roli miliamperomierza a drugi woltomierza i wpiąć odpowiednio w uklad z termistorem. Po wykręceniu baku i przechyleniu go na bok by czujnik z paliwa się wnurzył, oczywiście przy włączonym zapłonie. I w ten sposób jednoznacznie zdejmiemy charakterystykę czujnika. Jeżeli chcesz to chętnie wpadne do Ciebie i zrobimy ten eksperyment. Wezmę własne mierniki.
Swoją droga ciekawy jestem czy CBRka ma takie same rozwiązanie. Jeżeli tak to pewno wszystkie Hondy tak mają. Przemawia za tym fakt że termistor nie miga lampką w czasie chlupotania paliwa na dnie.
A wiesz jak niektórzy nazywaja lampkę rezerwy?
.q.w. oczko - bo mruga i pieniędzy żąda.
AVE VFR

[ Dodano: 2007-03-19, 01:09 ]
A co do termistora to jest to na pewno NTC, bo przywiera do masy jak jest wynurzony a więc i ciepły.

: pn 19 mar 2007, 06:32
autor: Yaco
Termistor? Przecież jeśli moto stoi jakiś czas w stałych warunkach to zawartosć baku ma taką sama temp. co otoczenie. Skąd wiesz o termistorze? Z serwisu? Pozatym termistor ma płynną charakterystykę - nie działa na zasadzie włącz/wyłącz (jak manetka gazu :mrgreen: motoride: ).

: pn 19 mar 2007, 06:53
autor: ppamula
Yaco, Myślę że przez termistor przepuszczany jest niewielki prąd który powoduje że przy braku chłodzenia od paliwa on sam sie jeszcze bardziej rozgrzewa i potęguje efekt spadku rezystancji. A w warunkach długiego postoju to jest niezasilany.
A na dodatek zauwazalny jest efekt włączenia się lampki rezerwy dość płynnie a nie jak od styków.
Zobaczymy

: pn 19 mar 2007, 08:15
autor: SOWA
Moja wiedza na tematy elektroniczne jest zbyt mała i nie czuję się na siłach podjąć merytoryczną dyskusję. Dłubię w tym raczej intuicyjnie, a co się dowiem lub wykminię to zapodaję na forum "do obróbki". Z całą pewnościa jest tam element elektroniczny, bo własnoręcznie się do niego dostałem. O tym, że to termistor dowiedziałem się z netu, jest to układ powszechnie stosowany, np. w Renault. CBRa nie ma tego układu, bo nie ma kontrolki rezerwy, ale Piotrze chętnie skorzystam z twej pomocy i może urodzimy jakieś parametry. Inwestycja w części jest raczej niewielka. Kupiłbym kilka termistorków na chybił-trafił, a twoja wiedza elektroniczna moze wiele pomóc. Zapraszam.

: pn 19 mar 2007, 09:13
autor: Yaco
Chylę czoła :mrgreen: Macie rację - to najwyraźniej jest termistor. Moim zdaniem nie ma co deliberować i trzeba rozebrać to ustrojstwo (i tak nie działa :mrgreen: ). Poniżej jest kilka linków wyjaśniających co, jak i dlaczego.

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic360909.html
http://motonews.pl/sh_forum.php?op=fvt& ... 0&c=0&f=17

Tutaj jest trochę termistorów: http://www.tme.com.pl/termistor-265v-10 ... 0v0_8.html

Na stronie epcos mozna nawet znaleźć kilka termistorów z opisem przeznaczenia "liquid level detector", czy jakoś tak...

: pn 19 mar 2007, 11:04
autor: Ketchup
a ja to już rozebrałem, a dokłądnie jak tą puszeczkę chciałem otowrzyć to rozj.b. ten "czujnik", jest on wsadzany a później zalutowany, ciekawe, że on jak "schnie" to zaczyna powoli podawać masę na kontrolkę, a żeby było jeszcze mało to myślę, że tzw "INDICATOR LIGHT CHECK UNIT" tam coś miesza :evil: . Po tym jak już przestał przewodzić - czyt przestawało się zapalać qrwie oczko :mrgreen: , zapodałem cały pływak od rozbitka, jakiś czas działało, po czasie oczko się tylko żarzyło, więc wpadłęm na pomysła, co by tam zapodać taką diodę 12V, co to można na alegro kupić i znów jakoś czas było oki.

wraz założeniem zegarów od CBR olałem już temat, ale ciekawym waszego dochodzenia

: pn 19 mar 2007, 20:01
autor: SOWA
Yaco, właśnie to wszystko już wiem. Zaparłem się na innym problemie. Każdy z termistorów ma jakąś charakterystykę i temperaturę zał/wył. To jest do wyciągnięcia z katalogów, ale obawę moją wzbudziły (jak pisałem wcześniej) ostrzeżenia o grzaniu sie termistorów. Pomyślalem sobie, że grzałka do cherbaty w zboirniku może nie być właściwą alternatywą dla oryginalnych części. Nie wiem do jakich temp. grzeje się fabryczny czujnik i dlatego jeszcze to nie jest zmontowane.
Ketchup, a ja go rozebrałem bez uszkodzeń i nawet złozyłem niemal tak jak to zrobiły w żółtki.
Moim zdaniem terz już tylko potrzebne są parametry fabrycznego elementu i dalej poszło by łatwo, bo coś by sie dobrało.

: pn 19 mar 2007, 21:33
autor: ppamula
SOWA pisze:obawę moją wzbudziły ostrzeżenia o grzaniu sie termistorów
termistor się tylko grzeje kiedy przepływa przez niego prąd i to odpowiednio duży. Jeżeli jest on niewielki to ciepło wydzielane jest znikome, wiec bez obawy. W dodatku jak sie podgrzeje to prąd maleje i całość się stabilizuje w pewnej temperaturze.
No nie ma co dewagować, musimy przyłożyć te mierniki to się potem VFRowym pokoleniom przyda.

: pn 19 mar 2007, 23:14
autor: Yaco
Trzeba dorwać jakiś egzemplarz z działającym wskaźnikiem, wpiąć się z amperomierzem i już dużo będzie wiadomo. Z wyliczeń mi wyszło, że maksymalna moc na termistorze nie przekroczy 1,25W. To nie jest dużo, szczególnie biorąc pod uwagę odprowadzanie ciepła przez obudowę i mocowanie. Minimalny prąd znamionowy dla termistora to jakieś 0,5A.


SOWA nie ma żadnych oznaczeń na tym termistorze?

: pn 19 mar 2007, 23:18
autor: ppamula
Yaco pisze:Trzeba dorwać jakiś egzemplarz z działającym wskaźnikiem
SOWA ma właśnie druga VFRkę wiec może na niej srawdzimy.

: wt 20 mar 2007, 08:25
autor: SOWA
Yaco pisze:SOWA nie ma żadnych oznaczeń na tym termistorze?
Apsolutna dziewica i bezkresne tabu.
ppamula pisze:SOWA ma właśnie druga VFRkę wiec może na niej srawdzimy.
Tak właśnie jest. w jednej działa, a wdrugiej nie, ale ja nie mogę sobie poradzić z pomiarem i nie wiem dlaczego. Miałem oba na wierzchu i oba wykazywały bezgraniczną rezystancję. Próbowałem podgrzewać ten dobry, ale mnie obśmiał. Może dlatego, że był wypięty z obwodu. Jeśli czujecie się na siłach to przybywajcie na pomiary.

: wt 20 mar 2007, 11:21
autor: Karol
A CO TO MOŻE BYĆ ?????. Podczas demontarzu baku zauważyłem że coś grucha w środku. Moja dociekliwość nie pozwoliła mi tego tak zostawić .Po krótkiej walce z baku wyleciał mały czarny krążek o średnicy 1 cm i grubości 3 mm. Cały z plastiku. lub wygląda jak by był zalany plastikiem.
Na krążku napis TROVAN 300 AEG. Co to może być????? bo bez tego i tak motó działa :)