czujnik spalania stukowego - knock sensor

Macie problem z mechaniką VFRy? Piszcie.
Hiszpan25
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 54
Rejestracja: sob 26 sty 2008, 21:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Szczecin

czujnik spalania stukowego - knock sensor

Post autor: Hiszpan25 » czw 14 lut 2008, 22:02

Mam pytanie do ludzi obeznanych z techniką zastosowaną w V-TECu. Nie znalazłem w manualu nic na temat zastosowania knock sensora. Może ktoś potwierdzić że jest on wbudowany w silniku RC46II? Zastanawia mnie to bo jeśli jest on tam wbudowany to może być warto stosować paliwo o wyższej liczbie oktanowej. W prostym silniku bez tego "ustrojstwa" zazwyczaj jest to kasa wywalona w błoto... więc? ktokolwiek widział, ktokolwiek wie?
PZDR!

dziki100
bywalec
bywalec
Posty: 28
Rejestracja: ndz 05 lis 2006, 22:21
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pawłowice Śl.

Post autor: dziki100 » pt 14 mar 2008, 22:39

Właśnie jesteś w błędzie.Knock sensor wykrywa szkodliwe spalanie spowodowane słabą liczbą oktanową paliwa i komputer koryguje mu punkt wyprzedzenia zapłonu do wartośći granicznej nie szkodliwej dla silnika.Jeżeli nie ma knocka to lepiej lać lepsze paliwo.Z tego co wiem to w vitku go nie ma ale nie jestem pewny.Jeżeli piszesz że w manualu go niema to chyba go nie ma....??!

[ Dodano: 2008-03-14, 22:42 ]
A tak w ogóle to jak ci się jeździ na tym motorku? Jest to na prawdę takie upierdliwe to włączanie się tej reszty zaworów czy jak zwykle bywa przesadzone marudzenie?
Mnie to by się marzył ABS bo w konfiguracji z DUALEM to super sprawa.

Hiszpan25
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 54
Rejestracja: sob 26 sty 2008, 21:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Hiszpan25 » sob 15 mar 2008, 12:36

Wiem, że bez knock sensora istnieje ryzyko spalania stukowego i że wyższa liczba oktanowa paliwa temu zapobiega (jestem inżynierem mechanikiem o specjalności pojazdy samochodowe więc co nieco o temacie "słyszałem"). Mimo wszystko jednak jeśli producent podaje, że minimum to np 91 oktan (ma tak wiele samochodów) to wlanie 95 zabezpiecza ten wymóg a bez czujnika spalania stukowego wlewanie np 98 czy 100 oktanoiwego paliwa jest nieuzasadnione a powoduje spadek mocy właśnie ze względu na niedopasowanie kąta zapłonu do tak wysokiej liczby oktanowej paliwa. Objawia się to zarówno większym spalaniem jak i niższymi osiągami. Stosowanie paliw o znacznie wyższej liczbie oktanowej niż zalecana jako minimalna ma więc sens w przypadku istnienia czujnika lub po podniesieniu sprężania lub ładowania w silnikach doładowanych.

A co do działania systemu zmiennych faz rozrządu to przyznam szczerze, że załącza sie on na tyle wysoko, że na co dzień i tak jeżdżę w zakresie pracy 8 zaworów. Na 6 biegu przy 7000obr/min jest coś koło 160km/h więc raczej nieczęsto normalnie jeżdżąc po naszych drogach jest okazja odczuć jego załączenie się. Nawet jeśli na niższych biegach przekroczę te 7000obr/min to tez niezbyt często i w zasadzie jedyne co jest inne niż poniżej 7000obr/min to dźwięk i nieco większy ciąg... W niczym to jednak nie przeszkadza. Ot po prostu troszkę lepiej ciągnie silnik.

ABS z dualem jest naprawdę fajnym wynalazkiem... Bzdurą jest, że przeszkadza w jeździe na nierównych drogach, że na tarce się nie sprawdza itp... Na co dzień tak naprawdę nawet nie wiem kiedy się załącza... Robi to bardzo łagodnie, nie kopie po klamce, a opóźnienia jaki można osiągnąć są jak sądzę nieosiągalne w podobnych warunkach dla moto bez ABS głównie przez obawy kierowcy czy aby nie zblokuje kół. Z ABS po prostu klama do oporu nawet na mokrym i po wszystkim... Jak dla mnie rewelka!
PZDR!

dziki100
bywalec
bywalec
Posty: 28
Rejestracja: ndz 05 lis 2006, 22:21
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pawłowice Śl.

Post autor: dziki100 » sob 15 mar 2008, 22:37

No nie spodkałem nigdzie tego stwierdzenia o obniżeniu osiągów przy wyższym oktanie ale nie będę się spierał bo może tak być.Jak wiadomo "knock sensor" utrzymuje punkt wyprzedzenia zapłonu na granicy stuku a więc o cos tu chodziło inżynierom konstruktorom w tej kwestji.Prawdopodobnie o najwyższe osiągi a więc tu by pasowało to twoje stwierdzenie o za wysokim oktanie.ABS jest super a pieprzenie w bambus o słabym hamowaniu na tarce czy muldach jest bez sensu.W jednym wypadku ABS przegra.Na sypkim kopnym pdłożu np.dość głębokim piachu czy śniegu.Bo przed kołem bez ABS-u tworzy się kupka a koło ma tendencję do "wrycia"się w podłoże czego z ABSem nie zrobi bo będzie się obtaczać po wierzchu.Myślę że w motocyklach ten szczegół możemy pominąć.Pozdrawiam

[ Dodano: 2008-03-15, 22:43 ]
Jeszcze jedno pytanko.Widzę że preferujesz spokojniejszy styl jazdy (nie wykręcasz ostatnich soków z silnika) czyli podobnie jak ja.Napisz mi jeżśli litrażowałeś swego ile ci bierze.Ja nie mam VITKA i wychodzi mi 5 do max 6 l/100.Zeszłem nawt na 4,6 ale rowerzysta mnie wyprzedził i się wku...em.Co nie znaczy że nie przekraczam często 0,2 macha.

Hiszpan25
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 54
Rejestracja: sob 26 sty 2008, 21:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Hiszpan25 » sob 15 mar 2008, 23:48

Mam Vitka od niedawna więc za wiele nie powiem. Z 1188km jakie zrobiłem nim do tej pory (mam go od 10 lutego tego roku) średnia wychodzi mi 7,11l/100km ale wszystkiemu winne jest pierwsze tankowanie gdzie średnia wyszła 8,78l/100km :twisted: . Teraz już przeloty spokojniejsze więc ostatnie tankowanie (tak z 80% przebiegu miasto) to tylko 6,87l/100km. Latem w trasie sadzę, że okolice 6l/100km są jak najbardziej realne. Zresztą wakacyjny wyjazd do Chorwacji pewnie to potwierdzi :)
PZDR!

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości