Projekt VFR800Fi

Czyli pokój z serii - "gadajcie o czym chcecie"
Awatar użytkownika
tokl
Posty: 10
Rejestracja: wt 02 paź 2018, 12:01
Model VFR: VFR800Fi 99'
Imię: Tomasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Śląskie

Re: Projekt VFR800Fi

Post autor: tokl » sob 18 lip 2020, 13:46

NIe wiem jak w innych VFR-kach ale w mojej pająk wydechowy był pokryty lekką warstewką rdzy. W niczym to nie przeszkadza ale nie wyglądało to najlepiej. Myślałem żeby owinąć układ wydechowy taśmą termiczną ale z tego co wiem to pod tą taśmą rura lubi zgnić.
Trafiłem w sieci na jakiś amerykański wynalazek - LAKIER VHT USA ŻAROODPORNY SREBRNY SP117 ALUMINIUM o odporności do 1093°C.

Trzeba go tylko w odpowiednim trybie wypalić i utwardzić.

Efekt uważam za całkiem dobry. Tak to chyba wyglądało po wyjeździe z fabryki te 20 lat temu.

Obrazek Obrazek

Zobaczymy jak będzie z trwałością.
Po wypaleniu farba się nie odbarwiła. Początkowo trochę podymiła a później spokój.

Cimaj
pisarz
pisarz
Posty: 442
Rejestracja: pt 18 lip 2014, 21:17
Model VFR: Z1000SX 17-
Imię: Kamil
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna

Re: Projekt VFR800Fi

Post autor: Cimaj » sob 18 lip 2020, 15:47

Ale to rdzę jakoś usunąłeś najpierw? Oczyściłeś kolektory? Jeśli nie to raczej kwestia czasu jak wyjdzie.

Awatar użytkownika
tokl
Posty: 10
Rejestracja: wt 02 paź 2018, 12:01
Model VFR: VFR800Fi 99'
Imię: Tomasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Śląskie

Re: Projekt VFR800Fi

Post autor: tokl » ndz 19 lip 2020, 21:10

Rdza byłą wcześniej usunięta - papier ścierny + szczotka druciana. Potem odtłuszczenie rozpuszczalnikiem.
Tu wrogiem będzie temperatura. Ale farba sprawia wrażenie odpornej. Zobaczymy.

GrześT
klepacz
klepacz
Posty: 508
Rejestracja: pt 14 lut 2014, 21:13
Model VFR: 800fi
Imię: Grzegorz
województwo: pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pomorskie

Re: Projekt VFR800Fi

Post autor: GrześT » pn 20 lip 2020, 05:33

Dobra robota :)
VFR 800fi :D
Motocykle okresu Prl :biggrin

Awatar użytkownika
mictom
klepacz
klepacz
Posty: 764
Rejestracja: wt 25 wrz 2012, 01:10
Model VFR: RC36 II
Imię: Tomek
województwo: podkarpackie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: RKR ROGI

Re: Projekt VFR800Fi

Post autor: mictom » pn 20 lip 2020, 19:15

Ładnie, też mam zamiar tym VHT polakierować kolektory.

Awatar użytkownika
tokl
Posty: 10
Rejestracja: wt 02 paź 2018, 12:01
Model VFR: VFR800Fi 99'
Imię: Tomasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Śląskie

Re: Projekt VFR800Fi

Post autor: tokl » pn 24 maja 2021, 13:10

Ok, trochę czasu minęło od ostatnich moich modyfikacji a pomysłów do zrealizowania trochę jeszcze jest.
Teraz przyszedł czas na rozszerzenie funkcjonalności komputera pokładowego.

Od początku w VFR-ce brakowało mi wskaźnika biegów - zawsze gdzieś się szukało tej 7 :aww
Przeglądając to co jest na rynku doszedłem do wniosku, że sam sobie coś polutuję.

Pomyślałem, że fajnie by było mieć wskaźnik biegów, woltomierz i termometr powietrza w jednym. Wiem, że jest termometr fabryczny ale zawsze mam ustawiony na temp silnika a czasem fajnie jest spojrzeć na temperaturę otoczenia bez szukania przycisku i przełączania.
Z założenia chciałem jak najmniej ingerować w wiązkę motocykla.

Ponieważ znam trochę sterowniki Arduino - postanowiłem je wykorzystać do budowy mojego ustrojstwa.
I tak zakupiłem:
- wyświetlacz OLED SSD1306 0,96 cala, i2c - 18 zł
- czujnik temperatury DS18B20 - 2,50 zł
- arduino Uno - 16 zł
- 2 szt. czujników Halla (pola magnetycznego) A3144 - 2,60 zł
- magnes neodymowy - taki z dziurką na śrubkę (8x6/3,5x3mm) - 0,90 zł
- obudowy plastikowe (z zasilacza i z manometru) - miałem,
- płytka uniwersalna, listwa typu goldpin - miałem,

Zrobiłem sobie na stole prototyp napisałem program i wszystko pięknie ruszyło.
Obrazek Obrazek

Wymyśliłem sobie to tak:
do dźwigni biegów przykręcę ramię z magnesem neodymowym wykorzystując oryginalną śrubkę. Zawsze chcę żeby modyfikacje były odwracalne i minimalnie ingerowały w fabrykę. Detektory zmiany biegów to 2 proste czujniki halla zamontowane w dwóch skrajnych położeniach płytki którą wyciąłem i doszlifowałem na wymiar. Nie ma żadnych mechanicznych przełączników itp. Czujniki po przylutowaniu do płytki można jeszcze wyregulować co do milimetra, odginając w lewo lub prawo. Działają tak, że gdy w ich pobliżu znajdzie się magnes, to przewodzą, a gdy go nie ma to stawiają opór - cała filozofia. Po regulacji wszystko zalałem lakierem bezbarwnym, zabezpieczyłem osłoną termokurczliwą i przymocowałem wykorzystując śrubę osłony zębatki zdawczej. Na śrubę pompy płynu chłodniczego, otwór czujnika tylko nachodzi - stabilizując pozycję.
Wszystko zrobione tak, żeby służyło przez wiele lat.
Obrazek Obrazek

Jedyną ingerencją w wiązkę elektryczną jest wlutowanie się w kabelek od kontrolki biegu neutralnego. Jest on przed akumulatorem, pod skrzynką bezpieczników.

Z bajerów to wrzuciłem ekran powitalny z bitmapą mojego moto.
Ponadto sterownik na bieżąco sprawdza napięcie ładowania i gdy napięcie jest zbyt duże (nawet przez ułamek sekundy) , to wywala błąd, który się wyświetla do momentu wyłączenia zasilania - taki check engine :D .
Obrazek


Płytka arduino jest w plastikowej obudowie po zasilaczu i zamontowana pod lewą owiewką. W okolicy jest też czujnik temperatury zintergrowany z kablem i zabezpieczony w rurce termokurczliwej.
Obrazek Obrazek

Są różne wersje płytek Arduino - np NANO.
Wtedy można wszystko upchać nawet w małej obudowie wyświetlacza.
Ja jednak zdecydowałem się na standard bo ma w sobie konwerter napięcia 12v/5v, oraz gniazdo USB do programowania i możliwość szybkiej wymiany płyty głównej. Wystarczy wypiąć moduł arduino od mojej płytki z goldpinów podpiąć nowy.
Obrazek

Wyświetlacz typu OLED podłączony kablem 4 żyłowym. Komunikuje się ze sterownikiem po szynie I2c. Zamontowałem go na lewym słupku wykorzystując oryginalną śrubkę. Sam kabel idzie schowany w plastiku słupka. Zabudowałem go w okrągłej obudowie z manometru na aluminiowym uchwycie. Stylistyką pasuje do okrągłych zegarów VFRki. Jest dobrze widoczny ale nie przeszkadza.
Obrazek


Pojeździłem, potestowałem - działa bezbłędnie. Dobre działanie komputerka zależy głównie od zaszytych algorytmów. Ja wykorzystałem przerwania do detekcji zmiany biegów, tzw filtrowanie drgań styków, narzucona sekwencja przełożeń itd.
Jeśli kogoś interesuje program lub schemat to mogę później wrzucić - ale to temat bardziej na elektrodę niż tutaj.

Wiem, że są na rynku wskaźniki wykorzystujące porównywanie obrotów silnika z prędkością itd ale są też różne opinie na ich temat.

Ten projekt znam od podszewki, działa niezawodnie, jest prosty, tani, łatwy do ew. naprawy i ma to czego potrzebuję. :motolove

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4201
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Model VFR: Fortepian
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Re: Projekt VFR800Fi

Post autor: emil » pn 24 maja 2021, 21:21

Fajnie się czyta, że komuś się tak chce :-) gratulacje!

GrześT
klepacz
klepacz
Posty: 508
Rejestracja: pt 14 lut 2014, 21:13
Model VFR: 800fi
Imię: Grzegorz
województwo: pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pomorskie

Re: Projekt VFR800Fi

Post autor: GrześT » wt 25 maja 2021, 21:51

Szacun :D
VFR 800fi :D
Motocykle okresu Prl :biggrin

Awatar użytkownika
december74
pisarz
pisarz
Posty: 258
Rejestracja: sob 14 wrz 2013, 18:17
Model VFR: była VFR_800_Vtec
Imię: Tomek
województwo: wielkopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Okolice Koźmina Wielkopolskiego

Re: Projekt VFR800Fi

Post autor: december74 » wt 25 maja 2021, 23:12

BRAWO kolego :huura :huura Jestem pod wrażeniem Twojej pracy i wiedzy elektronicznej. Lubię też podłubać przy moto i wiem, że to uspokaja i jest odskocznią od dnia codziennego, nawet w weekend :ok :ok
Był Romet Ogar 205 (zima nie była mi straszna - za gówniarza)
Był chińczyk (złe wspomnienia)
Była ETZ Mz 250 (mieszane uczucia)
Była VFR 750 RC36II (zakochałem się)
Była VFR 800 V-tec (straciłem rozum) - i sprzedałem :roll:
Jest Yamaha FJR 1300 (ale nadal mam 18 lat) :biggrin
:lol: :lol: :lol:

Awatar użytkownika
Gekkou
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 87
Rejestracja: czw 22 mar 2018, 09:12
Model VFR: 800 vtec
Imię: Paweł
województwo: małopolskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Projekt VFR800Fi

Post autor: Gekkou » śr 26 maja 2021, 19:41

Masakra :D Podziwiam bardzo za umiejętności i chęci. Świetna robota :!: :D

Awatar użytkownika
mictom
klepacz
klepacz
Posty: 764
Rejestracja: wt 25 wrz 2012, 01:10
Model VFR: RC36 II
Imię: Tomek
województwo: podkarpackie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: RKR ROGI

Re: Projekt VFR800Fi

Post autor: mictom » ndz 20 cze 2021, 16:43

Nic nie mówię, ale też chcę taki! Bayerfull :)

Awatar użytkownika
Mikele
Posty: 12
Rejestracja: czw 04 lis 2021, 11:11
Model VFR: 800FI '98
Imię: Michał
województwo: podkarpackie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Rzeszów/Stobierna

Re: Projekt VFR800Fi

Post autor: Mikele » śr 02 mar 2022, 11:50

Cześć. Sory za odkopanie tematu, ale szukałem i nie znalazłem konkretnej odpowiedzi.
Też chcę podpiąć woltomierz z wbudowanym ładowniem po USB, ale chciałbym ustrojstwo podpiąć po przekaźniku, lub też podpiąć się pod coś w instalacji (okolice czaszy) gdzie napięcie jest po przekręceniu kluczyka - ale w miarę bezinwazyjny sposób.
Mam też grzane manetki po poprzednim właścicielu które są wpięte pod światła a chciałbym je dać niezależnie, żeby nie obciążały kabli od świateł.

Jest jakieś bezpieczne wpięcie w tych okolicach? Czy puścić kable od aku pod bakiem do przekażnika, a przekażnikiem sterować napięciem świateł?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 28 gości