Ciekawy artykuł, który porusza kilka wątków, ale niestety z tego co widzę nikt się pod nim nie podpisał co troszkę poddaje w wątpliwość zamieszczone tam uwagi.
Co do "pole position" to nie wygląda to tak dobrze. Mianowicie samo omijanie samochodów faktycznie nie jest zabronione, ale rzadko kiedy uda nam się całą drogę do świateł przejechać obok samochodów znajdując się z nimi na jednym i tym samym pasie. Najczęściej wiąże się to z przejeżdżaniem linii dzielącej pasy ruchu. Za każdym razem powinniśmy wg przepisów używać odpowiedniego kierunkowskazu ( i za to czyli za jego braki może policja wlepić nam mandat - choć nie jest to częstą praktyką ). Poza tym praktycznie przed każdym skrzyżowaniem jest kilka/kilkanaście metrów linii ciągłej a przekroczenie jej oczywiście również jest karane.
Kolejnym aspektem jest miejsce pomiędzy samochodem a linią zatrzymania. Jeżeli jest wystarczająco miejsca i motocykl się zmieści to nie ma problemu, ale bardzo często samochodziarze stają tuż przed linią, a my zatrzymujemy się już za linią zatrzymania.
Oraz wykonując jakiekolwiek manewry (wyprzedzanie, omijanie czy wymijanie) powinniśmy zachować bezpieczną odległość. Niestety określenie "bezpieczna odległość" nie jest w żaden sposób określona. Jedynie przejeżdżając obok kolumny pieszych czy jednośladu powinno się zachować przynajmniej 1m. I tutaj policja też może mieć pole do popisu, ponieważ jeżeli uznają, że przejeżdżasz za blisko innego użytkownika ruchu również mogą Cię ukarać.
Co więcej, każde takie przejechanie obok innych pojazdów może zostać zaklasyfikowane jako "stworzenie zagrożenia w ruchu" i również będzie mandacik.
Pod co możemy podpadać i ile to kosztuje (wybrane):
art.22 ust.5 "utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez niesygnalizowanie lub błędne sygnalizowanie manewru"
koszt 200 zł i 2 pkt w programie lojalnościowym
art.23 ust.1 "omijanie pojazdu z niewłaściwej strony"
koszt: 2 pkt
art.24 ust.1 "nieupewnienie się co do możliwości wyprzedzania"
koszt: 5 pkt
art.24 ust.2 "wyprzedzanie bez zachowania bezpiecznego odstępu od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu"
koszt" 300 zł i 5 pkt
art.24 ust.3-5 "wyprzedzanie z niewłaściwej strony"
koszt: 200 zł i 3 pkt
art.24 ust.7 pkt 3 "naruszenie zakazu wyprzedzania na skrzyżowaniach"
koszt: 300 zł i 5 pkt
mój komentarz: można wyprzedzać jeżeli na skrzyżowaniu ruch jest kierowany np przez sygnalizację świetlną
art.26 ust.3 pkt 1 "wyprzedzanie na przejściach dla pieszych lub bezpośrednio przed nimi"
koszt: 200 zł (lub 0 zł) i 10 pkt
mój komentarz: kwota w zależności jaki art. kodeksu wykroczeń
art.26 ust.3 pkt 2 "omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu"
koszt: 500 zł (lub 0 zł) i 10 pkt
mój komentarz: kwota w zależności jaki art. kodeksu wykroczeń
art.27 ust.4 "wyprzedzanie na przejazdach dla rowerzystów lub bezpośrednio przed nimi"
koszt: 200 zł i 10 pkt
trochę z poza miasta ale również częste:
art.28 ust.3 pkt 4 "omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd kolejowy w sytuacji, w której wymagało to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu"
koszt: 250 zł 0 pkt
§ 86 ust. 3 "niestosowanie się do znaku P-2 linia pojedyncza ciągła"
koszt: 100 zł i 1 pkt
§ 86 ust.4 "niestosowanie się do znaku P-3 linia jednostronnie przekraczalna"
koszt: 200 zł i 1 pkt
§ 86 ust.5 "niestosowanie się do znaku P-4 linia podwójna ciągła"
koszt 200 zł i 5 pkt
§ 86 ust.8 pkt 2 "niestosowanie się do znaku P-7b linia krawędziowa ciągła"
koszt: 100 zł i 1 pkt
§ 87 ust.1 pkt 2 "niestosowanie się do znaku P-8b strzałka kierunkowa do skręcania"
koszt: 250 zł i 5 pkt
§ 90 ust.5 "niestosowanie się do znaku P-21 powierzchnia wyłączona"
koszt: 100 zł i 1 pkt
i ostatni pod który bardzo często podpadamy

z kodeku wykroczeń
86 §1 "spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym"
koszt: plus 200 do 500 i 6 pkt
86 §1/2 "spowodowanie innego niż kolizja drogowa zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym"
koszt: 6 pkt
To tak mniej więcej artykuły którymi policja może się posługiwać przeciwko nam
Jak widzicie trochę tego jest więc po przeczytaniu zastanówcie się które i ile razy zrobiliście
Ale... muszę przyznać, że zdecydowana większość policjantów z drogówki jest bardzo wyrozumiała w stosunku do motocyklistów i przeważnie nie łapią motocyklistów za dojeżdżanie do świateł między samochodami o ile jest to robione BEZPIECZNIE !
Tak więc szerokości panowie i oby wszystkie puszki robiły nam miejsce przed światłami
