Zmagania ze wskaźnikiem biegów ;)

Czyli pokój z serii - "gadajcie o czym chcecie"
Awatar użytkownika
jtech
Posty: 15
Rejestracja: śr 13 kwie 2011, 15:14
Imię: Jarek
województwo: dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lubin

Zmagania ze wskaźnikiem biegów ;)

Post autor: jtech » czw 12 kwie 2012, 19:43

W niniejszym poście chciałbym opisać moje zmagania ze wskaźnikiem biegów do VFR-ki. Swojego czasu uznałem że fajnym bajerem byłoby dorzucenie do wyposażenia mojej seryjnej VFR-ki wskaźnika zapiętego biegu. Po niezbyt długim namyśle i przejrzeniu zasobów internetu pod względem rozwiązań konstrukcyjnych postanowiłem że urządzenie będzie rozpoznawać bieg poprzez przeliczenie stosunku ilości obrotów wału korbowego (sygnał pobrany z CKP - czujnika położenia wału korbowego - 12imp/obr), oraz ilości impulsów pochodzących z indukcyjnego czujnika prędkości pojazdu (VSS).
Dodatkowo urządzenie podpięte było do czujnika wciśniętego sprzęgła, i dopiero po puszczeniu sprzęgła i odczekaniu 1 sek rozpoczynał się pomiar (czujnik niestety działa na długo przed pełnym zasprzęgleniem).

Tablica danych przedstawiała się następująco:

Dla 200 impulsów pochodzących z czujnika położenia wału ilość impulsów z czujnika prędkości to odpowiednio(dodany margines bezpieczeństwa dla każdej wartości minimum +/- 2 imp):

1_min = 30
1_max = 40

2_min = 44
2_max = 54

3_min = 58
3_max = 68

4_min = 72
4_max = 82

5_min = 84
5_max = 92

6_min = 94
6_max = 104

Przy zapiętym biegu ilość impulsów waha się między tymi wartościami ze względu na pulsacyjną pracę samego silnika spalinowego i nakładanie się przebiegów z czujników w zależności od ich fazy.
Przy ostrych przyspieszeniach, zmienianiu biegów lub hamowaniu silnikiem pojawiają się jednak błędy. Można zastosować mechanizm software'owego wielokrotnego sprawdzania wbitego biegu i dopiero po upewnieniu się że dany pomiar jest wiarygodny wyświetlenie wyniku na wyświetlaczu (ja tak zrobiłem). Niestety to rozwiązanie niesie za sobą wydłużenie czasu potrzebnego na rozpoznanie biegu a co za tym idzie przydatność sprzętu w mieście spada(krótkie odcinki między zmianami biegów).

Tyle z teorii...

Jak wiadomo teoria często rozmija się z praktyką i świat zewnętrzny często dostarcza wielu wrażeń w czasie uruchamiania urządzenia.
Jako że nasi japońscy koledzy nie do końca przejmują się ilością zakłóceń jakie generuje sama pracująca VFR-ka, zaczynając od układu zasilania (tyrystorowy regulator napięcia) a kończąc na układzie zapłonowym (nieekranowane cewki zapłonowe) wszystkie czułe układy elektroniczne - w tym wskaźnik biegów - elegancko łapią zakłócenia co skutkuje błędnymi odczytami.
Same sygnały pochodzące z czujników są nieźle zakłócone i jedynie filtrowanie sprawia że można je do czegokolwiek wykorzystać.

Wskaźnik biegów starcie II ;)

Jako że poprzednia wersja wkurzała przy jeździe po mieście, postanowiłem zmajstrować ją zupełnie od nowa zmieniając całkowicie zasadę pomiaru, w końcu wbity bieg jest ściśle zależny od tego jakie chwilowe położenie (sekwencyjnie) zajmuje dźwignia zmiany biegów...
Tak więc podłączamy się pod czujnik luzu, masę, plus po zapłonie, dorzucamy dwa czujniki kontaktronowe i do dzieła.
1 - wiadomo - dźwignia w dół,
2 - przez chwilę luz = reset wskaźnika, a później wykrycie wajchy do góry,
3 - wajcha do góry,
4 - itd..
6 - wajcha do góry już nic nie daje, działa jedynie zrzucanie biegów w dół.

Oczywiście w między czasie położenie wajchy musi być między czujnikami, tak aby żaden nie był aktywny.
Przy każdym przejściu przez luz zmienna przetrzymująca wartość wbitego biegu jest resetowana, dzięki czemu unikamy problemów z rozsynchronizowaniem się skrzyni biegów ze wskaźnikiem, wskutek choćby nie zapiętego do końca biegu).


Eureka! Działa, nie ma zakłóceń, proste jak sra***, tylko 2 kontaktrony magnesik na dźwigni, urządzenie oparte na procku za 4,5pln netto i garści elementów :)

Co do samego wyświetlacza(wskaźnika biegu)...

Na początku była wersja na wyświetlaczu matrycowym - wszystko w obudowie ok 50*60*40mm:
Obrazek
Obrazek

Później przerobiłem układ na wyświetlacz 7-mio segmentowy czerwony - osobno wyświetlacz i za przednią lewą owiewką centralka:
Obrazek
Obrazek

Niestety okazało się że wyświetlacz w pełnym słońcu jest nieczytelny (zwłaszcza gdy świeci w plecy) dlatego też od nowa wykonałem układ na wskaźniku złożonym z 6ciu ultra jasnych niebieskich dyfuzyjnych diod LED. Regulacja jasności sprawia że nie dają po oczach wieczorem i w nocy a jednocześnie świecą wyraźnie w dzień (również w pełnym słońcu). Regulacja jasności jednym przyciskiem ukrytym we wlocie powietrza regulatora napięcia. Obrazek

Centralka urządzenia znajduje się pod siedzeniem, w ekranowanej obudowie. Wszystko na uniwersalce pokrytej dla zabezpieczenia lakierem akrylowym, po środku widoczna ATmega8:
Obrazek

Działanie czujników położenia dźwigni:
http://jtechservice.web44.net/009.mp4

Zbliżenia elementów:
Obrazek
Obrazek

Po prawej przy płaskowniku woltomierz VM z alledrogo (naprawdę świetna jakość jak za 100pln - aluminiowa obudowa, w pełni wodoodporny, alarm niskiego i wysokiego napięcia a całość zamknięta w obudowie wielkości pudełka od zapałek):
Obrazek
Obrazek
ASO Honda Lubin - elektryka, mechanika, wierny marce :)

Awatar użytkownika
Lukaszny
pisarz
pisarz
Posty: 365
Rejestracja: pt 07 wrz 2007, 12:58
Imię: Łukasz
województwo: warmińsko-mazurskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Mrągowo

Re: Zmagania ze wskaźnikiem biegów ;)

Post autor: Lukaszny » pt 13 kwie 2012, 22:40

Gratulacje wykonania i pomysłowości. Tyle, że sam wyświetlacz brzydki, że masakra! To już lepiej byłoby poświęcić ramkę od zegarów i tam wrzucić te diody bez żadnego pudełka.
W wolnych chwilach spamuje sobie na Blogu prawniczym - http://forumprawnicze.info/blog/2-blog- ... -nysztala/

Awatar użytkownika
jtech
Posty: 15
Rejestracja: śr 13 kwie 2011, 15:14
Imię: Jarek
województwo: dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lubin

Re: Zmagania ze wskaźnikiem biegów ;)

Post autor: jtech » sob 14 kwie 2012, 23:01

Po całej tej zabawie to już sił zabrakło, może w przyszłości, teraz nie ma czasu, trzeba nawijać kilometry :D
ASO Honda Lubin - elektryka, mechanika, wierny marce :)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości