Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Czyli pokój z serii - "gadajcie o czym chcecie"
Awatar użytkownika
de Palma
teksciarz
teksciarz
Posty: 157
Rejestracja: ndz 28 lut 2010, 22:38
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław

Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: de Palma » czw 29 mar 2012, 01:16

Pojechałem w traskę z Wrocławia do Gorzowa - 280km. W baku była standardowa Pb95 zatankowana na Statoil. Zmierzyłem spalanie po dotarciu do celu - 6,4L/100km. W drodze powrotnej nalałem V-Power Racing 100, cena o 0,90 PLN wyższa. Przejechałem cały dystans bez dotankowania, co się zdarzyło pierwszy raz, dotąd nie przekraczałem zasięgu 250 km. Po kolejnym zatankowaniu zmierzyłem spalanie i uzyskałem ..... 5,76 L/100km.
Ta sama trasa tylko w drugą stronę, ta sama pogoda, ten sam styl jazdy, te same bagaże w kufrach. Wiatr był boczny i to diabelnie silny w obie strony, więc nie powinno rzutować.
Czy ktoś mierzył spalanie na 100 oktanowym paliwie i może się podzielić?
Dodatkowo silnik śpiewa jeszcze lepiej niż zwykle. Dodam tylko, że nie mam nic wspólnego z Shellem ani żadną inną firmą paliwową - żeby nie było, że lobbuję :biggrin

Awatar użytkownika
Piotr_Pan76
teksciarz
teksciarz
Posty: 114
Rejestracja: śr 31 sie 2011, 12:19
Imię: Piotr
województwo: małopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Krzywopłoty
Kontakt:

Re: Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: Piotr_Pan76 » czw 29 mar 2012, 08:40

Noo ciekawe doświadczenie, kiedyś czytałem artykuł nie wiem gdzie czy na naszym forum czy innym ale autor udowadniał że podwyższenie liczby oktanowej może nawet zaszkodzić :shock: , ja osobiście się z tym nie zgadzam bo we wszystkich pojazdach podawane jest paliwo np. MIN 95 oktan więc zalania 100 nie może zaszkodzić a nawet powinno pomóc i w twoim przypadku tak było bo napisałeś, że moto "śpiewa jeszcze lepiej niż zwykle" Natomiast analiza kosztów wykazuje: 6,4 l x 5,8 zł = 37,12 zł do 5,76 l x 6,7 zł = 38,59 zł (założyłem, że za 95 zapłaciłeś 5,8 zł za 1 litr, a za 100 zapłaciłeś 6,7 zł za 1 litr) więc mimo mniejszego spalania różnica w cenie i tak powoduje, że 100 okt wychodzi drożej, oczywiście nie biorę pod uwagę lepszej pracy silnika i pewnie lepszej reakcji na gaz :)
Obrazek

Awatar użytkownika
kamil grudziadz
klepacz
klepacz
Posty: 764
Rejestracja: sob 11 paź 2008, 15:32
Imię: Kamil
województwo: kujawsko-pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: GRUDZIADZ
Kontakt:

Re: Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: kamil grudziadz » czw 29 mar 2012, 08:43

w sumie masz racje z tym spalaniem,tez uwazam ze warto tankowac lepsze paliwo.jak mialem auto na gaz to bylo podobnie,jak tankowalem na statoilu to zawsze na tym dobrze wychodzilem :wink:
Obrazek

1: Suzuki VX 800
2: Honda VFR 750 RC 36/II
3: Honda VFR 800 FI

Awatar użytkownika
brylek22
klepacz
klepacz
Posty: 551
Rejestracja: pt 31 gru 2010, 20:28
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: WBR/TSA/było kiedyś LU

Re: Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: brylek22 » czw 29 mar 2012, 09:21

gaz jest gazem i rządzi się swoimi prawami, tankowanie paliwa 100 oktanowego wydaje mi się bez sensu przynajmniej do FI i wcześniejszych, oktany mówią nam o odporności paliwa na spalanie stukowe, jeżeli w silniku nie ma czujnika spalania stukowego to jak ma silnik wykorzystać to paliwo, jakieś niewielkie różnice mogą być odczuwalne ale na pewno nie będzie to to za co tyle trzeba zapłacić, silniki samochodowe mają te czujniki, sądzę że i VFR1200 może też już być wyposażona w czujnik spalania stukowego ale nie FI i wcześniejsze

Awatar użytkownika
kamil grudziadz
klepacz
klepacz
Posty: 764
Rejestracja: sob 11 paź 2008, 15:32
Imię: Kamil
województwo: kujawsko-pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: GRUDZIADZ
Kontakt:

Re: Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: kamil grudziadz » czw 29 mar 2012, 09:25

jak ktos chce sprobowac posmigac na duzej ilosci oktanow moge uzyczyc do testow paliwo lotnicze bo takowe posiadam :mrgreen:
Obrazek

1: Suzuki VX 800
2: Honda VFR 750 RC 36/II
3: Honda VFR 800 FI

Awatar użytkownika
Pepe VFR
klepacz
klepacz
Posty: 944
Rejestracja: śr 25 kwie 2007, 12:05
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: Pepe VFR » czw 29 mar 2012, 13:38

Ja tankuje tylko 98 bo moim zdaniem i z moich doświadczeń wynika że spalanie spada :P
Ale problem w Polsce polega na tym że 98 oktanów jest bardzie zbliżone do 95
a 95 to raczej najprędzej 90 będzie :x
Ale tak naprawde największy zysk jest na tym że silnik lepiej pracuje i oddaje moc a to ma dla mnie duze znaczenie :bye
Wypalony papieros skraca życie Srednio o 1min
Kieliszek Vodki Srednio o 2min.
ALE to nic, chodzenie do PRACY skraca życie średnio o 8 godzin na dobe!!!

Awatar użytkownika
brutoos
pisarz
pisarz
Posty: 294
Rejestracja: pn 23 lut 2009, 13:40
Imię: Jacek
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: brutoos » czw 29 mar 2012, 15:55

Pepe VFR pisze:Ja tankuje tylko 98 bo moim zdaniem i z moich doświadczeń wynika że spalanie spada :P
Ale problem w Polsce polega na tym że 98 oktanów jest bardzie zbliżone do 95
a 95 to raczej najprędzej 90 będzie :x
Ale tak naprawde największy zysk jest na tym że silnik lepiej pracuje i oddaje moc a to ma dla mnie duze znaczenie :bye
Skoro mówisz, że nasze 95 to prawie 90, to na nim powinieneś mieć większą moc, bo 98 wolniej się spala niż 95, więc przy braku automatycznego przestawienia wyprzedzenia zapłonu, oddawana moc na 98 będzie mniejsza niż na 95 ;)

Awatar użytkownika
Pepe VFR
klepacz
klepacz
Posty: 944
Rejestracja: śr 25 kwie 2007, 12:05
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: Pepe VFR » czw 29 mar 2012, 16:14

brutoos pisze:Skoro mówisz, że nasze 95 to prawie 90, to na nim powinieneś mieć większą moc, bo 98 wolniej się spala niż 95, więc przy braku automatycznego przestawienia wyprzedzenia zapłonu, oddawana moc na 98 będzie mniejsza niż na 95 ;)

eh.... :(
chodzi mi o jakośc naszego paliwa i związaną z tym liczbe oktanowa wiem coś o tym bo jezdze samochodami po europie i widze róznice tankując to samo paliwo choćby w niemczech
Wypalony papieros skraca życie Srednio o 1min
Kieliszek Vodki Srednio o 2min.
ALE to nic, chodzenie do PRACY skraca życie średnio o 8 godzin na dobe!!!

Awatar użytkownika
brutoos
pisarz
pisarz
Posty: 294
Rejestracja: pn 23 lut 2009, 13:40
Imię: Jacek
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: brutoos » czw 29 mar 2012, 16:23

a to inna sprawa, że jeździmy na lakierze i rozpuszczalnikach a nie benzynie...

Awatar użytkownika
Pepe VFR
klepacz
klepacz
Posty: 944
Rejestracja: śr 25 kwie 2007, 12:05
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: Pepe VFR » czw 29 mar 2012, 16:27

toteż i o to mi chodzi :bye
Wypalony papieros skraca życie Srednio o 1min
Kieliszek Vodki Srednio o 2min.
ALE to nic, chodzenie do PRACY skraca życie średnio o 8 godzin na dobe!!!

Awatar użytkownika
husky
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 54
Rejestracja: ndz 05 cze 2011, 21:35
Imię: Tomek
województwo: dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: husky » czw 29 mar 2012, 17:38


Awatar użytkownika
PBWroc
pisarz
pisarz
Posty: 249
Rejestracja: czw 10 lut 2011, 17:04
Imię: Paweł
województwo: dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: PBWroc » czw 29 mar 2012, 19:11

de Palma pisze:......
Ta sama trasa tylko w drugą stronę, ta sama pogoda, ten sam styl jazdy, te same bagaże w kufrach. Wiatr był boczny i to diabelnie silny w obie strony, więc nie powinno rzutować.

Ja dziś zrobiłem puszką trasę Wrocław - Drezno - Wrocław. Też mogę założyć że warunki, styl itp. te same, a jednak nie. Tam 7,6 l/100 powrót 7,0 wyszło wg wskazań komputera. I zawsze tak mam. Jadąc tam palę więcej niż na powrocie !!!

Co do subiektywnych odczuć podczas jazdy moto to wygląda to tak: leję niemal wyłącznie Orlen Verva 98, okazjonalnie jak zatankuje na jakimś "zadupiu" lokalną benzynę to czuję wyraźnie różnicę - słabszą reakcję na gaz, falowanie obrotów, itp. ale to zapewne dlatego że kiepska stacja.

Choć dziś patrząc na ceny powyżej 6 PLN za litr będę się zastanawiał czy warto. Po lektórze wskazanych powyżej artykułów przestaję powoli mieć wątpliwości. Skoro to to samo to po co przepłacać
Z laskami jest odwrotnie niż z VTEC-iem - im mniej wałków tym lepiej
Nie będąc motocyklistą tracisz z życia tyle samo co abstynent i impotent
Prędkość moim przyjacielem - przyjaźni nie wykorzystuj nadmiernie
Prędkość nie zabija tylko nagłe zatrzymanie ...

Awatar użytkownika
Łysolek
Shrek
Shrek
Posty: 1261
Rejestracja: sob 04 lip 2009, 08:45
Imię: Adam
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Marki

Re: Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: Łysolek » pt 30 mar 2012, 07:07

to ja tylko polece Wszystkim , którzy mają niedaleko do naszych zachodnich Sąsiadów , ze paliwo jest tam o wiele lepsze i na baku można zrobić UWAGA nawet 150 km wiecej niż na naszym rodzimym paliwku

Awatar użytkownika
8Bodzio8
pisarz
pisarz
Posty: 319
Rejestracja: sob 21 lis 2009, 13:09
Imię: Tomek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: 8Bodzio8 » pt 30 mar 2012, 07:38

Był kiedyś program odnośnie różnicy na mocy i momencie obrotowym w silnikach samochodowych na paliwie 95 vs 98. Testowano różne klasy samochodów i jedynie w silnikach sportowych mocno wysilonych zarówno moc jak i moment obrotowy zauważalnie wzrastał na hamowni. Podsumowaniem programu było, że stosowanie 98 w konwencjonalnych silnikach większości naszych samochodów nie przynosi żadnych korzyści prócz większych kosztów paliwa.

Co do silników motocyklowych nie widziałem takiego porównania.

Jeszcze jedno jest taka teoria że jak już tankować 98 to na stacjach popularnych gdzie to paliwo rotuje. Ponieważ 98 jest zdecydowanie rzadziej tankowane a co za tym idzie starsze i traci swoje właściwości. Kolega zatankował do swojej Mazdy CX7 (nówka 2.3) do której zaleca się tylko 98 i niestety wylądował na serwisie po zatankowaniu na tzw najbliższej stacji. Teraz tankuje na stacji Auchan i od tego czasu spokój.
Prędkość w kilometrach/h widniejąca na znakach drogowych jest jedynie wielkością sugerowaną i w żadnym wypadku nie należy jej sztywno stosować. ;-)

Alkad
teksciarz
teksciarz
Posty: 142
Rejestracja: wt 24 lut 2009, 16:49
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: malopolska

Re: Zużycie paliwa vs liczba oktanów

Post autor: Alkad » pt 30 mar 2012, 08:42

8Bodzio8 pisze:Teraz tankuje na stacji Auchan i od tego czasu spokój
Nie zakładając nowego tematu, może się ktoś wypowiedzieć o w/w staji ? To że maja najtaniej to wiem ale tak na prawde co tankujemy ? Orlen ?
Prawdziwy motocyklista brudnych rąk się nie boi...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości